De FIA en de Formule 1 werken aan een radicale ingreep die de visibiliteit van de rijders tijdens regenraces opmerkelijk moet verbeteren. De ingreep die de FIA en de Formule 1 voor ogen hebben moet de hoeveelheid spray die een F1-bolide genereert drastisch verminderen.
Regenraces, voor de F1-piloten is het altijd een enorme uitdaging, zeker wat de visibiliteit betreft. Van de nieuwe generatie F1-bolides werd gezegd dat ze heel wat minder spray zouden veroorzaken, de bewering kwam er onder andere na het debacle met de ‘regenrace’ tijdens de GP van België in 2021.
Het tegenovergesteld is echter waar want de nieuwe generatie F1-bolides zorgt voor erg veel spray en de visibiliteit is daardoor voor de F1-piloten een erg groot probleem. Vaak wordt er gewacht om een race aan te vatten maar in de toekomst moeten dergelijke problemen grotendeels tot het verleden behoren, toch althans als een nieuwe radicale ingreep die de FIA en de F1 plannen effectief wordt geïntroduceerd en effectief blijkt te zijn.
Na de F1 Commissie heeft de FIA laten verstaan dat er aan een pakket met (standaard) onderdelen wordt gewerkt die de hoeveelheid spray moeten verminderen.
Er wordt een studie gedaan naar dergelijk pakket met volgende aspecten die bekeken zullen worden:
– Het bepalen van een standaard bodykit, bedoeld om de spray te verminderen door wielkasten.
– Het doorgronden van het effect van de nieuwe vloeren van de F1-bolides op de hoeveelheid spray.
– Er voor zorgen dat de nieuwe wielkasten geen extra hinder veroorzaken tijdens pitstops.
– Het onderzoeken van aanvullende maatregelen, zoals bijvoorbeeld het installeren van meer regenlampen op de bolides.
– Het bestuderen van de mogelijkheid of de wielkasten enkel en alleen vlak voor een race, of tijdens een code rood door extreem natte omstandigheden, te installeren op de wagens.