De nieuwe F1-bolide voor het seizoen 2024 moet nog officieel worden voorgesteld maar bij Red Bull beginnen ze zelfs nu al langzaam aan de focus wat te verschuiven richting 2025.
Red Bull domineerde het F1-seizoen 2023 op haast ongeziene wijze, beide wereldtitels werden erg vroeg op het seizoen behaald en daardoor kon al vlug de focus volledig op de ontwikkeling van de wagen voor 2024 komen te liggen. Tegelijkertijd besefte men bij Red Bull dat er ook nog enkele tekortkomingen waren bij de wagen van 2023.
“We wisten dat de RB19 enkele aanzienlijke beperkingen had,” aldus Ben Waterhouse, ‘Head of performance engineering’ bij Red Bull, tijdens een interview met ‘Racecar Engineering’.
“Wanneer we terugkijken naar Singapore, dat was duidelijk ons zwakke punt. Tegelijkertijd had de RB19 ook duidelijk sterke punten, dingen waarop we verder willen bouwen terwijl we onze zwakke punten aanpakken.”
“Er zijn aspecten die we willen verbeteren, of het nu performance tegen hoge of lage snelheid is. Serieus terug in de tijd hebben we tijdens de ontwikkeling van de RB19 duidelijke doelstellingen bepaald voor de RB20. Over het algemeen hebben we de meeste daarvan bereikt.”
“Ik zou niet zeggen dat iedereen tevreden is, er is immers nog werk te doen waarbij we tegenover de RB19 verbeteringen verwezenlijken.”
Door haar dominantie tijdens het seizoen 2023 kon Red Bull erg vroeg tijdens het seizoen haar focus verschuiven naar 2024, iets wat het ook dit jaar wil doen. Bij Red Bull denken ze nu al na over 2025 want ze willen op die manier tijd vrijmaken voor het cruciale F1-seizoen 2026. Daarin staan er opnieuw zeer belangrijke reglementswijzigingen gepland en bij Red Bull willen ze zoveel mogelijk tijd daaraan kunnen besteden.
“De RB20 is al minstens zes amanden oud,” aldus Waterhouse. “We beginnen onze aandacht al te verschuiven naar de RB21, ook al is het seizoen nog niet begonnen.”