Enrico Cardile, technisch directeur bij Ferrari, denkt dat nieuwe technologie op het vlak van remklauwen een rol gespeeld heeft in de dominantie van Red Bull het voorbije seizoen.
Hoewel de bolide van Red Bull uit 2023 voor het grootste deel een evolutie was van het exemplaar uit 2022 wist de formatie uit Milton Keynes toch haar voorsprong ten opzichte van haar rivalen verder uit te bouwen.
Teambaas Christian Horner schreef dat vooral toe aan het op dieet zetten van het originele ontwerp. Overtollig gewicht is immers voor elk team een belangrijk probleem geweest sinds de introductie van nieuwe generatie bolides met het grondeffect in 2022. Dat en een constant streven naar innovatie heeft ervoor gezorgd dat Red Bull een zichtbaar voordeel heeft uitgebouwd op haar concurrenten.
Cardile denkt dat de remklauwen een belangrijke rol hebben gespeeld op het vlak van gewichtsbesparing maar de Italiaan vertelt er meteen bij dat dat niet meteen te maken heeft met het formaat van het onderdeel.
“Ik denk niet dat de andere teams kleinere remklauwen hebben,” aldus Cardile tegenover ‘Auto, Motor und Sport.’ “Uiteraard bestuderen we ook foto’s. Voor zover ik het kan zien is het formaat van de remklauwen bijna hetzelfde voor alle teams.”
“Red Bull heeft dit jaar een nieuwe technologie gebruikt die verschilt van wat Mercedes al verschillende jaren heeft gebruikt. Het kan zijn dat die nieuwe remklauwen een gewichtsvoordeel opleveren, dat moet je bekijken.”
“Maar of het onderdeel nu een millimeter groter of kleiner is maakt geen verschil.”
Ferrari wist met de overwinning van Carlos Sainz in Singapore wel te voorkomen dat Red Bull alle races zou winnen in 2023 maar gedurende het seizoen waren ze ook nooit echt in staat om een vuist te maken. De SF-23 bleek onvoorspelbaar te zijn en niet in staat om op alle circuits goed te presteren, iets waar de Red Bull RB19 wel in uitblonk.
Op de uitreiking van de Casci d’Oro- en Volanti ACI-prijzen liet Cardile alvast verstaan dat de bolide van 2024 meer dan een evolutie zal zijn van die van vorig jaar.
“We hebben het gat naar Red Bull tijdens het seizoen gedicht nadat we begrepen waarom de prestaties van de SF-23 niet waren wat we verwacht hadden,” zei hij.
“Evolutie of revolutie in 2024? Het wordt een andere auto, dat is zeker. De limieten van de Ferrari van dit jaar zijn vastgesteld.”