“Red Bull benaderde de FIA tijdens F1-test in Bahrein over ‘verdachte achtervleugels” bij de concurrentie”

McLaren F1 team
McLaren F1 team

De FIA scherpt in de aanloop naar de GP van China de regels rond de achtervleugels verder aan. Volgens ‘Auto Motor und Sport’ zou Red Bull na de testdagen in Bahrein de FIA benaderd hebben om verduidelijking te krijgen rond de achtervleugels bij de concurrentie.

Meteen na de GP van Australië kondigde de FIA aan dat er vanaf de volgende race in China striktere regels en nog scherpere controles van de achtervleugels zouden volgen (F1-teams krijgen vanaf GP van China te maken met strengere regels om flexibele achtervleugels een halt toe te roepen). Daarbij zal de vrije ruimte tussen de elementen van de achtervleugels nog kleiner mogen zijn en ook het doorbuigen van de achtervleugels zal nog strikter gecontroleerd worden.

Door de nieuwe regels zal ‘opening’ die er tussen de vleugelelementen mag zijn bij een belasting met 75 kilogram verkleind worden van 2 millimeter naar 0,5 millimeter. Daarbij zal er in China een tolerantie gelden van 0,25 millimeter omdat de regels zo kortstondig zijn ingevoerd. In Japan, de derde race op de F1-kalender zal er geen tolerantie meer gelden.

Volgens ‘Auto Motor und Sport’ zouden de striktere regels van de FIA er gekomen zijn nadat Red Bull tijdens de wintertest in Bahrein bij de FIA is gaan aankloppen. Red Bull zou toen onder andere McLaren, Ferrari, Alpine en het Haas F1 team verdacht hebben van het nog steeds gebruiken van te flexibele achtervleugels.

De grote vraag is nu of de striktere regels en strengere controles ook de krachtsverhoudingen tussen de teams gaan veranderen. De komende races krijgen we daar mogelijk een antwoord op, al wordt er dan op circuits gereden met volledig andere karakteristieken dan het Albert Park circuit in Melbourne.