Al enkele dagen wemelt het van de geruchten over drie teams die het budgetplafond in 2022 overschreden zouden hebben. Daarbij valt ook opnieuw de naam van Red Bull en in het bijzonder de rol van Dr. Helmut Marko wordt door de concurrentie in vraag gesteld.
Volgens de laatste geruchten zouden zeven teams ‘groen licht’ gekregen hebben van de FIA met betrekking tot hun jaarverslag waarin de kosten die binnen het budgetplafond vallen aangegeven moeten worden. Drie teams zouden bijkomende uitleg moeten verschaffen en dus mogelijk een inbreuk op het budgetplafond gepleegd hebben.
Zowel volgens de Britse media, alsook het Franse ‘L’Equipe’, zouden Aston Martin en Mercedes tot de drie teams behoren. Waar de Britse media naar Alpine wijzen als derde team bericht L’Equipe dat Red Bull Racing mogelijk opnieuw het budgetplafond niet zou gerespecteerd hebben. Vooral Aston Martin zou zich in de problemen bevinden.
De concurrentie zou zich dan weer ernstig vragen stellen bij de rol die Dr. Helmut Marko bij Red Bull vervult. De top drie van managers van elk team wordt niet meegeteld in het bepalen van het budgetplafond. Opvallend is echter dat Helmut Marko daar niet toe behoort terwijl hij welk ieder raceweekend aanwezig is op de circuits.
Gezien zijn functie zal Helmut Marko ongetwijfeld goed verdienen maar anderzijds heeft Marko in 2022 officieel zijn functie als leider van het Red Bull-juniorprogramma neergelegd. Mogelijk is ook dat een achterpoortje dat Red Bull probeert te gebruiken om Marko zijn salaris niet te laten meetellen voor het budgetplafond. De concurrentie zou dan ook graag meer duidelijkheid verkrijgen over hoe het organigram van Red Bull Racing in elkaar steekt en in welke mate zijn loon in het budgetplafond wordt meegeteld.
De FIA liet in een reactie op de vele berichten en geruchten weten dat het proces van certificering van de budgetten in 2022 nog volop bezig is. De FIA laat ook weten dat nog geen enkel team in kennis is gesteld van haar status.
“De controles zijn nog bezig en zullen zoals gepland tijdens de komende weken afgerond worden. Er is nooit een specifieke deadline geweest voor de certificering, die is er nooit geweest en alle speculaties over vertragingen met betrekking tot dit proces zijn volledig ongegrond.”
Voorlopig blijft het dan ook wachten op een officiële bekendmaking door de FIA maar daarop zal het dus nog enige tijd wachten zijn.