De FIA zal komend raceweekend in Singapore een nieuwe technische richtlijn handhaven die ervoor moet zorgen dat de regels rond de maximaal toegestane flexibiliteit van de vleugels beter wordt nageleefd. Red Bull en Mercedes zouden het grootste ‘slachtoffer’ van de FIA-richtlijn zijn.
Volgens de FIA wordt door de nieuwe ’technische richtlijn 018′ geen specifieke wagen of een specifiek team geviseerd, al zal het ene team ongetwijfeld meer ‘geraakt’ worden dan het andere team. De richtlijn komt er nadat de FIA opmerkte dat sommige teams te vrij omgingen met specifieke mogelijkheden en interpretaties.
“We zijn gedurende verschillende weken in gesprek geweest met teams en dat omdat er volgens ons duidelijkheid nodig was,” aldus FIA single seater technisch directeur Tim Goss. “We hebben aan alle teams een voorstel gedaan om tegen 29 augustus feedback te geven.”
“Vervolgens hebben we in Monza opnieuw gesproken over ontwerpdetails toen de teams ons voorbeelden vroegen.”
“Het is niet dat we één specifieke wagen of aspect viseerden, of een element dat we over heel de grid bij de wagens zien.”
Volgens ‘Auto, Motor und Sport’ zouden echter vooral Red Bull en Mercedes door de nieuwe technische richtlijn geraakt worden. Volgens het medium zal Mercedes haar achtervleugel moeten aanpassen omdat die te veel beweegt. Daarnaast zou ook de voorvleugel van de Red Bull F1-bolide aangepast moeten worden.