Ligt de oorzaak van de problemen die Red Bull momenteel ondervindt bij het schandaal dat vorig jaar ontstond rond Christian Horner? Volgens voormalig F1-piloot Christijan Albers zou het best wel eens kunnen.
Toen ‘Horner-gate’ begin vorig jaar ontstond werd verwacht dat de verhalen en insinuaties rond ‘ongepast gedrag’ van Christian Horner het Red Bull F1 team zouden destabiliseren. Desondanks slaagde Max Verstappen er redelijk makkelijk in om opnieuw wereldkampioen te worden en het feit dat Red Bull naast de constructeurstitel greep kwam vooral door de slechte prestaties van Sergio Perez.
Maar dit seizoen verloopt het veel minder goed. De Red Bull RB21 is een heel stuk minder competitief dan de wagens van de voorbije jaren en ook binnen het team lijkt het regelmatig niet vlot te lopen en laten ze soms steekjes vallen. Gewoon een minder goede start van het seizoen of is er toch meer aan de hand?
Volgens Christijan Albers is het dat laatste. De voormalig Minardi F1-piloot laat tijdens de F1-podcast van ‘De Telegraaf’ uitschijnen dat de problemen die Red Bull momenteel ervaart wel eens de gevolgen van ‘Horner-gate’ kunnen zijn.
“Al die narigheid die er was vorig jaar, met alles rondom de Horner-gate en mensen die wegliepen. Kijk, dat heeft direct of indirect het hele team veel pijn gedaan. En daar moeten we wel op terugkomen, want dat heeft wel gezorgd dat ze, in de situatie van vandaag, staan waar ze op dit moment staan,” aldus Albers.
Albers had het ook over de mislukte pitstops van Red Bull afgelopen zondag tijdens de race. Daarbij werd verwezen naar Jonathan Wheatley die het team ondertussen heeft verlaten en bij Red Bull veel ontwikkelde op het vlak van de pitstops. Aanvankelijk laat Albers verstaan daarin niet de oorzaak voor de problemen te zien.
“Dat zijn echt van die momentopnames. En ik vind dat niet helemaal eerlijk, want op een gegeven moment is het heel simpel als jij een pitcrew hebt. Kijk, die Jonathan Wheatley staat daar niet zelf.”
Albers wordt er vervolgens echter op gewezen dat verschillende mecaniciens bij Red Bull zijn vertrokken en dat wijst volgens hem toch weer opnieuw op een eventueel ‘personeelsprobleem’, al dan niet in de nasleep van Horner-gate, maar het zou ook gewoon ‘pech’ hebben kunnen zijn.
“Dat is natuurlijk wat anders en dat kunnen we niet controleren. Dan moeten we dat echt helemaal gaan analyseren.”
“Het is helemaal niet fair, want die pitstops, die zijn zoveel geoefend. En daar heeft Jonathan Wheatley wel invloed op, maar hij heeft geen invloed op de snelheid en de organisatie. Maar dat kan je niet gewoon in één keer verliezen. Het kan ook zijn dat je gewoon pech hebt gehad. En hoe vaak hebben ze dat nou gehad? Ook niet vaak. Dus laten we kijken naar de volgende race in Jeddah. Als ze het daar weer goed voor elkaar hebben, dan heb je gewoon pech gehad.”