Red Bull-mecanicien Calum Nicholas (op bovenstaande foto helemaal rechts in beeld) vind dat het niet de taak is van de F1-rijders om een voorbeeldfunctie uit te oefenen voor de jonge kijkers maar dat het de taak is van de ouders om duidelijk te maken welk taalgebruik op welk moment gepast is.
Tijdens het seizoen 2024 kloeg Max Verstappen regelmatig over het gedrag van zijn bolide en hoewel Nicholas een belangrijke rol speelt bij het bouwen en afstellen van de auto van Verstappen, neemt hij zijn uitspraken niet persoonlijk op.
“We horen de rijders terwijl ze aan het racen zijn en ze ook volop aan het strijden zijn, dan kan hun taalgebruik nogal kleurrijk zijn. Ik denk dat het belangrijk is om te onthouden dat ze echt bezig zijn in die periode waarin ze onder grote druk staan,” legde hij uit in een gesprek met ’talkSPORT’.
“We zitten nooit in de garage en horen die opmerkingen en denken bij onszelf, ‘Oh, ik kan niet geloven dat hij gemeen tegen ons doet’. Dat is niet echt de aard van de mensen die in de sport werken.”
In de garage wordt er ook soms gevloekt, bevestigt Nicholas. Een omgeving met veel stress. Maar ook, als ik naar taal kijk, je kunt het gebruiken en het is niet beledigend. Ik zei laatst dat mensen soms glimlachen als ze kleurrijke taal gebruiken in de garage. Het zegt niet noodzakelijk iets over de sfeer, het is gewoon een woord,” zegt hij.
“Ik heb een zesjarige dochter en ik zeg tegen haar: ‘Kijk, er is taal die in sommige situaties gepast is en in andere niet.’ Ik denk dat mensen vaak zeggen: ‘Deze sterren hebben een verantwoordelijkheid als rolmodel’ en ik zeg dat ik als ouder de verantwoordelijkheid heb om mijn kind te leren wat gepast is in bepaalde omgevingen en wat niet gepast is in andere omgevingen. Ik denk dat je als ouder die verantwoordelijkheid op je moet nemen in plaats van te verwachten dat iedereen jouw rolmodel is,” legde Nicholas uit.
Hij benadrukt ook hoe belangrijk de band tussen een rijder en zijn en zijn technisch team is: “Rijders en ingenieurs en wij in de garages, het is een echte relatie gebaseerd op vertrouwen. We verkeren in een gelukkige positie met onze rijders. We weten dat als we Max de auto leveren die hij nodig heeft, hij ook de resultaten zal leveren. Dat is wat het is. De druk is er, maar het is een interne druk. Die druk komt vooral van onszelf. We zijn onze eigen grootste critici,” besluit Nicholas.