Red Bull plant update van KERS in Turkije

Red Bull kende na Maleisië nu ook in China problemen met KERS en het hoopt daaraan iets te doen tegen de GP van Turkije.
image

Sensatie tijdens de openingsrace in Australië, Vettel behaalde er de zege en de pole zonder dat hij KERS gebruikte. De verklaring nadien was eenvoudig. Red Bull reed met KERS tijdens de oefensessies op vrijdag maar het vond het systeem te onbetrouwbaar om er op zaterdag en zondag mee te rijden in Australië.

De rest van het verhaal is minder rooskleurig. In Maleisië moest Red Bull wel met KERS rijden aangezien het anders kansloos zou zijn door de lange rechte stukken. Vettel won de race wel maar werd aangeraden om KERS zo weinig mogelijk te gebruiken omdat teamgenoot Mark Webber problemen had met KERS.

Ook in China kende Red Bull problemen met KERS. Mark Webber moest zich kwalificeren zonder KERS en dat gecombineerd met een slechte bandenkeuze in Q1 zorgde ervoor dat hij zich slechts als achttiende kon kwalificeren. Ook tijdens de race beschikte Webber niet over KERS maar het weerhield hem er niet van om de derde plaats op het podium te veroveren.

De voorbije races toonden echter aan dat Red Bull op het vlak van KERS echt wel een handicap heeft. Het team zelf erkent dit ook.

“Het is een systeem dat nog in zijn kinderschoenen staat,” zei Adrian Newey onlangs. “We zijn geen constructeur dus moeten we kers volledig zelf ontwikkelen, wat niet onze expertise is.”

“We hebben ook maar beperkte middelen, een beperkt budget en weinig ervaring. We maken dus een steile groeicurve. Hoe lang het nog duurt vooraleer we ons op de top van die curve zullen bevinden is nog onduidelijk.”

“Het feit dat we nog steeds nieuwe problemen ontdekken betekent dat het niet meteen opgelost zal geraken,” besluit Newey.

Dat laatste, daar moet binnenkort verandering in komen. Tussen de GP van China en de GP van Turkije zitten immers drie weken en van die extra tijd wil Red Bull nu gebruikmaken om een nieuwe versie van KERS te introduceren op haar RB7.

“We hebben een nieuwe update van KERS tegen de race in Turkije. Het systeem wordt steeds beter naarmate we het steeds beter begrijpen en er meer kilometers mee rijden,” aldus Christian Horner, de teambaas bij Red Bull.

“Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de problemen die we ermee hebben kunnen oplossen, we hebben immers enkele updates in de pijplijn.”

Afwachten of Red Bull inderdaad in Turkije met een goed werkende RB7 met KERS kan rijden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}