Red Bull reed zonder KERS

Christian Horner heeft toegegeven dat Red Bull sinds zaterdag zonder KERS rijdt.
Na afloop van de kwalificatie was er veel te doen omtrent het feit dat Sebastian Vettel vlot de pole kon veroveren zonder dat hij tijdens die ronde KERS gebruikt had. Vervolgens ontstonden er geruchten dat Red Bull een afgeslankte versie van KERS zou hebben.

Red Bull zou met een KERS-versie rijden die alleen bij de start gebruikt kan worden. Een systeem dat wordt opgeladen voor de start, maar dat zich niet kan herladen tijdens de race. Het voordeel daarvan? Minder koeling nodig en dus ook minder gewicht.

Daar waar Christian Horner, teambaas bij Red Bull, na de kwalificatie en voor de aanvang van de race nog geheimzinnig deed over het al dan niet gebruiken van KERS tijdens de race, spreekt hij nu klare taal.

Red Bull gebruikte KERS niet tijdens de race, ook geen afgeslankte versie zoals er in de geruchten sprake van was. Meer zelfs, Red Bull gebruikte KERS dus ook niet op zaterdag. Het reed wel op vrijdag tijdens de oefensessies met het systeem, maar besloot om KERS te verwijderen.

“We hebben KERS dit weekend niet gebruikt,” aldus Christian Horner. “We wensten het niet echt tegen iemand te zeggen, maar als je naar onze start kijkt, dan heb je het niet echt nodig.”

“We waren wat nerveus voor de start, aangezien we het niet wensten te verklappen. We reden ermee op vrijdag maar we waren niet tevreden over de betrouwbaarheid ervan. We vonden het een risico en namen het van beide wagens en reden dus de rest van het weekend zonder KERS.”

Uiteindelijk was het niet echt een nadeel voor Red Bull en meteen rijst de vraag of andere teams het voorbeeld van Red Bull gaan volgen. Het doet meteen terugdenken aan het seizoen 2009, toen KERS werd geïntroduceerd in de Formule 1.

Niet alle teams reden toen met KERS en van de weinigen die het probeerden, hielden de meesten er al snel mee op omwille van betrouwbaarheidsproblemen en het extra gewicht.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Bestel het boek van Haas F1-teambaas Guenther Steiner: Surviving to drive!
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
bol7daagsebol7daagse
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print