Red Bull rijdt dan toch met een mini-KERS

In het begin van het seizoen werd er wild gespeculeerd over welk KERS systeem Red Bull gebruikte. In Australië reden de beide heren zelf zonder KERS en nog was de RB07 sneller dan de rest. Welke trucjes hadden ze daar in Milton-Keynes weer uit hun mouw kunnen schudden.
Teambaas Horner liet na de race in Australië onmiddellijk verstaan dat racen zonder KERS geen optie was in de overige races. Dus werden Newey en co verplicht om een quasi perfecte bolide te gaan bezoedelen met een zogenaamd KERS systeem. Er gingen bij momenten de wildste speculaties rond over het systeem dat Red Bull gebruikte en Horner deed elke verwijzing naar een soort van mini versie af als klinkklare onzin.

Tot nu. In de laatste oefensessie ging op zaterdagmorgen BBC pitlane reporter Ted Kravitz even langs bij de stal van Horner om te zien wat juist het probleem was met Webber. Webber zat al de hele sessie vast in de box met een KERS systeem dat weigerde te werken. Kravitz kwam op dat moment te weten waar iedereen al weken achter aan het gissen was, Red Bull rijdt met een mini KERS systeem, of op zijn minst toch gedeeltelijk, want ook het vermogen van het systeem ligt lager dan bij zijn grotere broer.

image

Het zit namelijk zo dat het team gebruik maakt van een kleinere versie, die ook maar 2/3 van het extra toegelaten vermogen kan opwekken. De systemen van onder andere Mercedes en Ferrari, geven een maximaal toegelaten extra vermogen van 60kw, of ongeveer 80PK. Het systeem van Red Bull geeft dus maar een goede 40kw extra vermogen of een goede 53PK.

Dat nadeel van een lager vermogen wordt terug gewonnen door het lagere gewicht en compactere afmeting van het systeem. Daardoor heeft het team de mogelijkheid om de gewichtsafstelling (zwaartepunt) van de wagen meer af te stemmen op maat van het circuit. Door de compactere afmetingen neemt het systeem minder plaats in onder de motorkap en kan men meer inspelen op aerodynamische vormgeving van de wagen, de speeltuin van Newey.

Maar het grote probleem van Red Bull is dus dat het systeem niet betrouwbaar blijkt te werken. Ook vandaag dus werd Webber voor de zoveelste keer in de steek gelaten en niemand zou er nog van opkijken als we morgen over de boordradio Vettel horen zeggen: ‘no KERS’. Alhoewel, men zou zich kunnen afvragen waarom vandaag Horner na weken geheimhouding, ineens bereid was om de keukengeheimen van zijn team te onthullen. Zou er intussen een alternatief voor in de maak zijn en wil hij alleen maar zijn tegenstanders opnieuw op het verkeerde been zetten? Ook dat zou ons niet verbazen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print