Red Bull volledig geïsoleerd: tot vanmiddag de tijd voor officieel protest

Red Bull heeft tot deze middag om officieel protest in te dienen tegen de beslissing van de stewards om Daniel Ricciardo te diskwalificeren. Ondertussen staat Red Bull echter wel helemaal alleen in haar protest en klaagzang over de beslissing van de stewards.
image
Red Bull deelde onmiddellijk na de beslissing van de stewards mee dat het protest zou indienen tegen de beslissing om Daniel Ricciardo te diskwalificeren. Tot nu toe heeft het dat echter nog steeds niet gedaan en de deadline voor een protest loopt deze middag af.

Bij Red Bull zeggen ze vooral dat de brandstofsensor niet betrouwbaar genoeg is maar dat wordt tegengesproken door de fabrikant alsook de FIA. Ook de andere teams steunen Red Bull niet echt, terwijl ook zij net als Red Bull het slachtoffer van de ‘onbetrouwbare’ technologie zouden moeten zijn. Iedereen heeft met andere woorden dezelfde problemen en bevindt zich in dezelfde situatie.

Volgens de reglementen van de FIA mag een team geen onderdelen die door de FIA voorzien worden vervangen door eigen onderdelen. Opvallend is echter dat Red Bull enkel bij de wagen van Ricciardo de ‘fuel flow-meter’ vervangen heeft. Sebastian Vettel reed dus wel met de meter die voorzien werd door de FIA. Het team besloot dus niet om bij beide wagens de ‘fuel flow-meter’ te vervangen. Dat is op zich een opmerkelijke beslissing als je als team beweert dat je de meters niet vertrouwt.

Op begrip bij Ferrari en Mercedes moet Red Bull alvast niet rekenen, terwijl ook zij problemen met de meters zouden moeten ondervinden. In tegenstelling tot Red Bull gaven de meeste andere teams wel gehoor aan de instructies van de FIA, waardoor ze perfect binnen de normen bleven die opgelegd zijn.

“We moeten erop vertrouwen dat de FIA de situatie goed onder controle houdt en monitort. We zijn er van overtuigd dat de FIA haar taak naar behoren uitvoert en dat er geen enkel probleem zal zijn,” aldus Stefano Domenical, de teambaas bij Ferrari.

Ook Mercedes treedt Ferrari daarin bij: “De FIA controleert overduidelijk de ‘fuel flow’ en toetst dat af bij alle teams. Het is een kwestie van leren hoe hiermee om te gaan en dat zowel voor de teams als de FIA,” aldus Toto Wolff. “De ‘fuel flow-meter’ is een systeem van de FIA dat in de wagen moet geïntegreerd worden. Het is een leerproces waarbij de teams de FIA moeten steunen en vice versa.”

Ook bij de fabrikant van de fuel flow-meters hebben ze er alle vertrouwen in . Zij kregen na afloop van de race en na de eerste analyses alvast positieve feedback van de FIA.

Voorlopig is het dan ook afwachten of Red Bull daadwerkelijk haar officieel protest indient, al zou het na de straffe taal van de voorbije dagen wel opmerkelijk zijn indien het dat niet zou doen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}