Red Bull: “Wat we verloren hebben in windtunneltijd hebben we gewonnen in motivatie”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt dat de straf die zijn team kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond zijn team extra gemotiveerd heeft.

In 2021 overschreed Red Bull het budgetplafond en het team werd gestraft door het verminderen van de tijd in de windtunnel met tien procent maar daar was in Bahrein alvast weinig van te merken. Red Bull domineerde het weekend en teambaas Christian Horner laat weten dat de straf die zijn team kreeg op aerodynamisch vlak deels goedgemaakt werd door het feit dat zijn team extra gemotiveerd was.

“Wat we verloren hebben in windtunnel tijd hebben we gewonnen in motivatie,” aldus Horner tegenover ‘Motorsport.com’.

Maar Horner beseft ook dat een zwaluw de lente nog niet maakt en hij beseft dat de impact van de straf waarschijnlijk pas zal duidelijk worden over een periode van een jaar.

“Je moet zoiets bekijken over een periode van twaalf maanden want het betreft hier niet alleen de auto van dit jaar, maar ook die van volgend jaar.”

“Ik denk dat het nu vooral positief is dat we niet kampen met fundamentele problemen die onze tijd en ons personeel opslorpen.”

“Het was van levensbelang voor ons om zo goed als mogelijk met deze straf om te gaan en een goede basis te hebben. Op dat vlak heeft het team enorm goed werk geleverd.”

“We moeten nu nog acht tot negen maanden verder. Dat betekent dat we heel selectief en efficiënt te werk moeten gaan met de ontwikkeling van de auto van dit jaar en natuurlijk ook die van volgend jaar.”

Horner is er van overtuigd dat zijn team ondanks de straf zal standhouden maar hij houdt er ook rekening mee dat ook maar de minste wijziging in de reglementen roet in het eten kunnen strooien.

“Het hangt eigenlijk echt af van het feit of er iets veranderd in de reglementen,” gaat Horner verder. “We verwachten dat het op dat vlak stabiel blijft, maar het blijft natuurlijk een handicap. Je hebt als leider in het kampioenschap een onmiskenbaar nadeel en daar bovenop komt er nog eens tien procent.”

“We hebben dus vijftien procent minder dan Ferrari en twintig procent minder dan Mercedes, dat is een aanzienlijk aantal.”

“Voor ons is het dus de boodschap om efficiënt en effectief te werk te gaan met wat we doen in de windtunnel om de RB19 en de RB20 te ontwikkelen.” 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print