De RB18 was dit jaar een van de dominantste bolides op de grid maar dat betekent volgens de hoofdingenieur van Red Bull niet dat we in 2023 een startveld van RB18-klonen zullen gaan zien.
Paul Monaghan denkt dat er nog steeds teams zullen zijn die er een andere filosofie zullen o na houden, zoals Mercedes en Ferrari dit jaar bijvoorbeeld. Maar hij geeft wel toe dat met de huidige regelgeving de vrijheid van de ontwerpers wel wordt ingeperkt.
“Onze vrijheden zijn wat beperkter geworden ten opzichte van de vorige jaren,” aldus Monaghan. “Maar ik denk niet dat alle auto’s er hetzelfde zullen gaan uit zien.”
“Volgens mij zijn we nog niet op dat punt aanbeland. De regelgeving bepaalt de vorm meer dan vroeger maar er zijn een aantal verschillen, zeker als je naar de auto’s van Mercedes, Ferrari en Red Bull kijkt. Er zijn een aantal opvallende verschillen.”
“Er komen volgend jaar nog wat veranderingen aan de regels. Zullen we volgend jaar allemaal dezelfde oplossing gevonden hebben? Ik denk het niet, dat ligt niet in de aard van de sport.”
“Dus ik denk dat er verschillen zullen zijn, ze zullen kleiner zijn dan wat we zagen in, laat ons zeggen 2010, ‘11 of ‘12 en zo verder. Dat is de evolutie van de sport, het zal zo zijn.”
Bij Aston Martin, waar ze tijdens het seizoen met een aantal updates kwamen die meer in de richting van Red Bull gingen, zien ze het enigszins anders. Tom McCullough, performance director bij Aston Martin, denkt dat het budgetplafond ervoor zorgt dat teams tijdens het seizoen niet meer veel willen experimenteren maar dat we wel nieuwe ideeën zullen zien tijdens de pre-season testen.
“Ik denk dat het kostenplafond zal betekenen dat mensen hebben gewerkt aan ideeën die ze niet op de baan hebben kunnen brengen en die mensen niet hebben gezien,” zei hij. “En daarom zullen we misschien een paar verschillen zien aan het begin van volgend jaar.”