Renault geeft haar visie op de problematische samenwerking met Red Bull

Vier jaar op rij werden ze samen wereldkampioen maar vandaag de dag kunnen Renault en Red Bull alleen maar dromen van een mogelijke wereldtitel. Maar hoe is het zover kunnen komen?

Tijdens een interview met ESPN geeft Cyril Abiteboul van Renault Sport F1 zijn visie op de problematische situatie waarin Renault en Red Bull momenteel verkeren. Hij geeft zijn visie over hoe de succesvolle samenwerking met Red Bull is kunnen vervallen in wat er vandaag van over blijft.

De eerste barsten in de succesvolle samenwerking kwamen er tijdens de wintertests ter voorbereiding van het F1-seizoen 2014. Red Bull kende enorm veel problemen met de V6-motor van Renault en het sleepte dat gedurende gans het seizoen 2014 met zich mee. Zowel op het vlak van betrouwbaarheid als competitiviteit moest de combinatie Red Bull-Renault het onderspit delven voor Mercedes en de overige concurrenten. Het was uiteindelijk een half mirakel dat Red Bull en Daniel Ricciardo toch nog drie overwinningen wisten te behalen.

Dit seizoen hoopten Red Bull en Renault een serieuze stap vooruit te zetten maar het tegenovergestelde was echter waar. In de ontwikkelingsrace loopt Renault-motor achter op de concurrentie. Dat Red Bull en Renault niet meer zo succesvol zijn als ten tijde van de vier wereldtitels is volgens Cyril Abiteboul toe te schrijven aan de manier waarop Red Bull en Renault samenwerken.

Daarbij heeft Red Bull zich volgens Abiteboul niet helemaal gehouden aan de afspraken die gemaakt werden en dat is nodig indien je de concurrentie wil aangaan met de fabrieksteams van de constructeurs.

“Ze hadden een verlangen, maar om één of andere reden, en misschien ligt die reden niet helemaal bij hen, slaagden we er niet in om als één uniform geheel te handelen,” zei Abiteboul tijdens een interview met ESPN. “Het is één ding om te zeggen dat Red Bull ons team is en dus eigenlijk een fabrieksteam van Renault, maar het is iets helemaal anders om het ook voor elkaar te krijgen.”

“Wanneer je een fabrieksteam bent, bijvoorbeeld Mercedes, dan heb je één budget. Aan het begin van het jaar is de eerste beslissing die je moet nemen hoe je het budget gaat verdelen, hoeveel je aan de motor gaat spenderen en hoeveel aan het team. Om een goede beslissing te nemen baseer je je op het reglement, de algemene performantie en je kijkt ook vooral grondig naar de onderlinge verdeling van de prestaties over het chassis, de motor en de rijder. Je maakt je plannen en verdeelt het budget waarover je beschikt over die drie deelaspecten. Dat is een ‘no brainer’ en dat is de weg vooruit.”

Volgens Abiteboul baseerden Red Bull en Renault zich te veel op het verleden en de manier waarop ze samenwerkten toen ze vier wereldtitels veroverden. Toen was er de motorbevriezing terwijl er in 2014 plots met een nieuwe motor moest worden gereden. De samenwerking reflecteerde volgens Abiteboul dan ook niet de nieuwe manier waarop moest worden samengewerkt om de uitdaging van de nieuwe V6-motor goed te trotseren.

“Je kan op een andere manier denken en handelen wanneer er een motorbevriezing is. De kosten voor de motoren en ontwikkeling zijn veel lager maar wanneer er opnieuw een oorlog heerst op het vlak van motortechnologie en de return is hoger op het vlak van geld spenderen aan de motor dan aan de voorvleugel, dan moet je je manier van denken en investeren aanpassen,” aldus de Renault-directeur.

“Oké, we bevinden ons op het vlak van de motor niet waar we ons willen bevinden, maar ik denk niet dat de schuld daarvoor helemaal bij ons ligt. Ik denk dat het veel complexer is. Ik wil niet het spelletje spelen waarbij we iemand de ‘zwarte piet’ toeschuiven maar de samenwerking die we met Red Bull hebben levert niet meer hetzelfde op als in het verleden op.”

Volgens Abiteboul moet er in de hedendaagse Formule 1 dan ook op een andere manier samengewerkt worden dan enkele jaren geleden, zeker wanneer je geen fabrieksteam bent.

“Volgens mij komt het doordat de evolutie van de motoren ingrijpend is veranderd. De relatie en samenwerking die we ons konden veroorloven, die eerlijk gezegd niet enorm gesofisticeerd was, was mogelijk toen de motorbevriezing er was, maar dat is vandaag niet meer mogelijk. In een omgeving waarbij de motor niet bevroren is, en er een beetje een wedloop is op het vlak van motortechnologie, kan je niet de motorpartner langs de ene kant hebben en het team langs de andere kant. Op die manier werkt het vandaag de dag niet meer,” besluit Abiteboul.

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:29:”renault_sport_f1_headline.jpg”;}
Vier jaar op rij werden ze samen wereldkampioen maar vandaag de dag kunnen Renault en Red Bull alleen maar dromen van een mogelijke wereldtitel. Maar hoe is het zover kunnen komen?

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print