Intussen erkent ook Renault dat een terugkeer van Kubica voor de start van het seizoen onmogelijk is. Ondanks dat het team vorige week maandag pas twee reserverijders in dienst had genomen, Bruno Senna en Romain Grosjean, is de kans dat zij de rol van Kubica overnemen weinig waarschijnlijk.
Dat Bruno Senna een straatlengte voorsprong had op Grosjean indien er beroep zou gedaan worden op een reserverijder was al geweten. Eric Boellier, de teambaas van Lotus Renault GP, had immers bij de launch van de nieuwe wagen in een vorig artikel al aangegeven dat Senna er meer klaar voor is dan Grosjean, gezien Senna vorig jaar nog als piloot aan de slag was bij HRT.
De uitspraken van Boullier zijn echter gedaan zonder te weten dat Kubica zou betrokken geraken in een tragisch rallyongeval en op zijn minst niet zal kunnen deelnemen aan een kwart van het nieuwe F1 seizoen. Dat betekent dus een afwezigheid van aanzienlijke periode die dient overbrugd te worden.
Hoewel Boullier nog niet helemaal terugkomt op de eerder gedane uitspraken, zegt hij nu wel dat het team een racepiloot nodig heeft en dat de inspanning van reserverijder naar racepiloot op dit moment te veel zou gevraagd zijn van de huidige reserverijders.
Dit geeft uiteraard voer voor speculatie en daarmee is dan ook de geruchtenmolen weer op volle toeren beginnen draaien. Er zijn op dit moment niet zo heel veel ‘werkloze’ piloten die in 2010 nog deelnamen aan het F1 kampioenschap.
Nick Heidfeld, Tonio Liuzzi en Pedro de la Rosa voldoen aan het criterium van race-tempo in de benen te hebben, maar die laatste heeft dan weer een verlengde overeenkomst met Pirelli terwijl Liuzzi waarschijnlijk niet de eerste keuze van de sponsors en geldschieters binnen het team zal zijn. Heidfeld lijkt hier dus een streepje voor te hebben op de rest.
Van de huidige ‘vrijdagrijders’ springt ook nog de naam van Hülkenberg in het oog, maar hier speelt uiteraard de vraag of Force India bereidt zou zijn om hem zomaar los te laten.
Een andere opmerkelijke naam die in de wandelgangen circuleert is die van Kimi Räikkönen. De wereldkampioen van 2007 zou vorig jaar al een gesprek hebben gehad met het team, maar dat is uiteindelijk op een sisser uitgelopen. Vanuit commercieel oogpunt zal de Fin ongetwijfeld alle onrust bij de sponsors kunnen wegnemen.
De vraag is echter of Kimi bereidt zou zijn om in dit geval de WRC de rug toe te keren en dan ook nog slechts ter vervanging en voor een tijdelijke periode. Gezien de Fin zich sterk geëngageerd heeft binnen het WRC kampioenschap met een eigen team en ook nog verbintenissen heeft met Citroën en Red Bull lijkt dat misschien toch een ver gezochte keuze. Zeker als je daarbij nog neemt dat de lucht tussen ‘The Iceman’ en Renault nog niet helemaal opgeklaard is.
Het team zal alleszins een snelle beslissing moeten nemen omdat het seizoen met rasse schreden nadert en het aantal testdagen die nog komen ook al vrij beperkt zijn om de wagen te leren kennen. Het zal dus zeker geen gemakkelijke opgave worden voor wie de vacature zal opvullen.
Als er een deal met Kimi gemaakt zou kunnen worden, dan betekent dat wel dat er maar liefst zes wereldkampioenen op de startgrid zullen staan komend seizoen. En als het team dan echt niemand zou vinden, dan is er nog altijd die andere wereldkampioen die nog steeds hoopt op een comeback in de F1, Jacques Villeneuve.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}