“Renault-motor in Alpine F1-bolide 30 pk minder krachtig? Dat geloof ik niet!”

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Ferrari-teambaas Frederic Vasseur stelt zich ernstig vragen bij de claim van Alpine dat hun motor aanzienlijk minder krachtig is dan die van de concurrentie. Alpine wil een oplossing hiervoor, een zogenaamde ‘balance of power’, maar Vasseur stelt zich ernstig vragen bij de beweringen van Alpine.

“Het is juist dat toen we besloten om de motorontwikkeling te bevriezen dat we zouden overwegen om in uitzonderlijke omstandigheden te bekijken hoe we een motorfabrikant kunnen ondersteunen wanneer hun motor opmerkelijk veel minder goed presteert dan die van andere motorfabrikanten,” aldus Vasseur. “Maar ik ben er niet zeker van dat Renault zo’n grote achterstand heeft dat we niet meer in lijn met elkaar liggen.”

“Wat Renault betreft is het de eerste keer dat mijn engineers pessimistisch zijn in vergelijking met andere motorfabrikanten.”

De kwestie werd afgelopen weekend tijdens de GP van België besproken in de F1 Commissie. Vasseur stelde zich tegen een regeling waarbij het verschil in performance wordt uitgevlakt. Er was inderdaad besloten dat wanneer een motorfabrikant meer dan 3 procent slechter presteert dan de concurrentie er maatregelen genomen zouden worden.

Vasseur vraagt zich af of dat in dit geval wel moet en als dat nodig is op welke manier dat zal gebeuren. Sommigen beweren dat de Renault-motor 30 pk minder krachtig is dan de concurrentie.

“Als we iets doen dan kan het geen beperking op het vlak van de fuel flow zijn. We hebben dezelfde benadering wat betreft de toewijzing van tijd in de windtunnel. Het team op de tiende plaats krijgt meer windtunneltijd. Het is niet zo dat hun wagen 10 kilogram minder mag wegen.”

“Je zou het team en de motorfabrikant moeten toestaan om zich te ontwikkelen. Je geeft hen geen voordeel, het zou het begin van een ‘balance of power’ zijn.”