Renault plant grote motorupdate om te anticiperen op ‘motorbevriezing’

Alpine F1 team
Alpine F1 team

Remi Taffin, baas van de motorenafdeling van Renault F1, denkt dat de zogenaamde ‘motorbevriezing’ goed kan uitdraaien voor het Franse merk.

Het verhaal van de ontwikkelingsstop op motorisch vlak is ondertussen wel bekend. Aan het einde van dit jaar trekt Honda de stekker uit zijn F1-programma maar Red Bull mag de motoren onder eigen beheer blijven verder gebruiken. Vermits de Oostenrijkse formatie niet de middelen heeft om de krachtbronnen verder te ontwikkelen werd er een ontwikkelingsstop vanaf 2022 voorgesteld voor alle motorenbouwers, ook wel ‘motorbevriezing’ genoemd.

Dat maakt wel dat de andere motorenbouwers hun strategie moeten herbekijken en de baas van Renault denkt dat de situatie gunstig kan uitdraaien voor zijn team.

“De motor van 2021 werd eigenlijk niet bepaald door wat er in 2022 of 2023 gebeurt,” legde Taffin uit. “De beslissing die we in 2020 hebben genomen werd bepaald door het feit dat we eigenlijk alles op 2022 zouden zetten, met in het achterhoofd dat we in 2023 nog een revolutie zouden meemaken.”

“We konden het beste halen uit de nieuwe uitgangssituatie die we voor 2022 hadden, wat nu niet meer het geval is, omdat we 2023 niet hebben. Maar eigenlijk zijn we best tevreden. We kunnen eigenlijk een grote impuls geven aan 2022, dus we schuiven zelfs een deel van de evolutie die we voor 2023 hadden verder door naar 2022.”

“Het is een ander spelletje geweest,” erkende hij. “Maar al met al, als we naar de lange termijn kijken, denk ik dat het geen slechte beslissing is die we een jaar geleden hebben genomen.”

Ook vorig jaar werd er een ontwikkelingsstop doorgevoerd omwille van COVID-19, daardoor hebben de teams hun updates tijdens de winter er allemaal moeten doorduwen.

“We hebben de updates die we vorig jaar halverwege het seizoen wilden doen, doorgevoerd in dit jaar. Het is meer een evolutie die we in het seizoen tijdens races zouden doorvoeren dan tijdens de winter.”

“Uiteraard hadden we toen onze focus op 2022 gelegd, maar tegelijkertijd hebben we tijdens de winter de validatie van onze 2021-motor gedaan,” vervolgde hij. “We zijn in principe klaar voor race één.”

“Ik hoop dat wat we hebben gedaan genoeg is om de betrouwbaarheid van vorig jaar te behouden, die ons een goede uitgangspositie gaf en uiteraard een beetje meer performance van de update die ik net noemde.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner WonenWonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen