Renault verwacht dat 2017-motor 0,3 seconde sneller is

Renault presenteerde gisteren haar nieuwe F1-bolide voor het seizoen 2017, de R.S.17. Daarin zal ook een nieuwe motor zitten en die zal volgens Renault bij het begin van het seizoen 0,3 seconde sneller zijn dan de motor van vorig jaar.

Meteen 0,3 seconde snelheidswinst dus bij het begin van het seizoen, enkele en alleen door de motor, los van de snelheidswinst die door de reglementswijzigingen wordt geboekt. Meer zelfs, Renault verwacht dat er vervolgens doorheen het seizoen een bijkomende winst van 0,3 tot 0,4 seconde wordt behaald.

Een snelheidswinst van 0,3 seconde lijkt niet veel maar dergelijk verschil tussen twee seizoenen bewerkstelligen, waarbij er een stabiel motorreglement is, is wel degelijk significant.

“We zijn volledig van nul begonnen, wat gedurfd is want we hadden vorig jaar een goed product. We hadden een meer dan behoorlijke motor, ik denk zelfs dat we op het vlak van betrouwbaarheid de beste motor hadden,” aldus Cyril Abiteboul van Renault Sport. “We besloten om vanaf nul te beginnen maar wanneer je in de Formule 1 niet aanvalt dan ga je eraan en ben je dood.”

“We zagen dat, indien we ambitieus wensten te zijn en de beste wensten in te halen, wat nog steeds Mercedes is, dat we dan een compleet andere filosofie zouden moeten hanteren. Dat hebben we dit jaar dan ook gedaan. Alles begint vervolgens bij een goede betrouwbaarheid,” besluit Abiteboul.

Naast de betrouwbaarheid moeten de prestaties ook verbeteren en ook daaraan heeft Renault dus serieus gewerkt.

“Op het vlak van performance is ons doel zo’n 0,3 seconde snelheidswinst boeken in vergelijking met eind vorig seizoen. Ik heb het dan alleen over de snelheidswinst die wordt veroorzaakt door de motor, niet de volledige wagen. Tijdens de rest van het seizoen willen we vervolgens ongeveer dezelfde stap vooruit zetten.”

“We denken dat we tijdens de ontwikkelingsfase tijdens het seizoen zo’n 0,3 tot 0,4 seconde vooruitgang kunnen boeken. Dat zal echter alleen mogelijk zijn indien we een goede betrouwbaarheid hebben. Indien je geen goede betrouwbaarheid hebt dan smijt dat je planning van de introductie van nieuwe motoren doorheen het seizoen door elkaar. Wat je dan wil introduceren bij je tweede of derde motor zal dan niet lukken omdat je de problemen met de betrouwbaarheid moet zien op te lossen,” besluit Abiteboul.

De eerste test wat betreft de betrouwbaarheid volgt komende maandag al, wanneer de eerste F1-wintertest van start gaat.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}