Ross Brawn: “Bahrein is het bewijs dat de F1 die ‘verschrikkelijke oude F1-bolides’ achter zich heeft gelaten”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De sportief directeur van de F1, Ross Brawn, laat weten dat hij niets negatief onthoudt van het eerste raceweekend met de nagelnieuwe F1-bolides. Hij vindt dat het een bewijs is dat de F1 afscheid genomen heeft van de verschrikkelijke F1-bolides van voorheen.

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover en konden de fans genieten van de eerste race met de nieuwe generatie van F1-bolides. Op het eerste zich was dat ook geen teleurstelling want we waren getuige van een aantal spannende gevechten op de baan, waaronder een wiel-aan wiel gevecht van een paar ronden tussen Charles Leclerc en Max Verstappen.

“Het is maar op basis van één race, maar we hebben geen negatieven gezien, wat geweldig is,” vertelde Brawn de media na de openingsrace van zondag.

“Ik denk dat we nu, als de rijders hebben gedebrieft en de FIA naar alle data begint te kijken, zullen zien hoe ver we zijn gekomen.

“Maar de oude auto’s waren verschrikkelijk, dus we hebben die stap kunnen maken. Ik denk dat we hebben laten zien dat de racegeschiktheid van de auto een belangrijke overweging moet zijn in de toekomst.”

Brawn laat wel weten dat er nog werk aan de winkel is en de werkgroep van de F1 die de bezielers zijn van de nieuwe regels werken ook samen met de FIA. Een technische afdeling zal nu alle data analyseren om zo het nieuwe concept te laten evolueren en ontwikkelen.

Buiten het feit dat McLaren een verschrikkelijk weekend beleefde in Bahrein maakten dezelfde teams de dienst uit in de voorste gelederen maar het middenveld werd wel grondig door elkaar geschud. Alfa Romeo en Haas kwamen bijzonder goed voor de dag terwijl Aston Martin maar een bleke prestatie liet optekenen.

“Het is duidelijk dat er nieuwe reglementen zijn en het lijkt mij dat twee of drie teams het niet goed hebben gedaan,” reageerde Brawn. “Maar het was niet zo slecht.”

“Zoals altijd als we twee of drie teams vooraan kunnen krijgen die hard racen, een sterk middenveld, dan denk ik dat we tevreden moeten zijn. En als die auto’s kunnen racen, dan is dat het belangrijkste.”

“Je mag de impact van het kostenplafond niet vergeten, want niemand is op dit moment in staat om nog eens 100 miljoen dollar in zijn programma te steken om zijn problemen op te lossen.”

“Dat zal dus leiden tot een vlakker ontwikkelingstempo, zodat niemand zich zal terugtrekken. Ik denk dat veel dingen zijn samengekomen, dus we kunnen uitkijken naar een geweldig jaar.”

Ook de CEO van de F1, Stefano Domenicali was opgetogen over het eerste raceweekend met de nieuwe bolides. 

“In de eerste plaats denk ik niet dat we het geweldige werk dat Pirelli heeft verricht, mogen onderschatten”, zei de Italiaan.

“De banden hebben altijd meer in de schijnwerpers gestaan, en we zagen dat de verschillende types een ander aspect aan de show gaven, en een andere strategie. Sommigen deden het goed, anderen deden het fout – dat hoort bij het spel!”

“We hebben ook de kwaliteit van de promotor gezien, de energie die we wilden brengen. Vanuit commercieel oogpunt hebben veel bedrijven met ons geïnvesteerd.”

“We zien hoeveel nieuwe merken er in de Formule 1 komen en de zaak is in goede gezondheid. De signalen zijn bemoedigend en de F1 staat er goed voor.”

“Er was een geweldige strijd op de baan, zeer correct door alle rijders, en dit is een goed teken voor de eerste race.”

“Om Ferrari weer terug competitief te zien zijn is heel goed voor iedereen. Ik ben er zeker van dat dit een impact zal hebben op het aantal tickets dat de promotor zal verkopen. Ik verwacht in Imola een grote menigte zoals in de oude dagen.”

Bestel hier jouw Max Verstappen merchandise !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale / Solden juli 2022Sale / Solden juli 2022