Ross Brawn: “De F1 is veranderd, had Zandvoort vijf jaar geleden kunnen plaatsvinden?”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Ross Brawn is de Formule 1 de voorbije jaren overduidelijk veranderd. De groeiende aanwezigheid op de sociale media alsook de Netflix-serie ‘Drive to Survive’ hebben daar duidelijk aan bijgedragen.

Het aantal fans van de Formule 1 is de voorbije jaren gegroeid, dit ondanks de jarenlange dominantie van Mercedes en Lewis Hamilton. Een belangrijke bijdrage daaraan heeft ongetwijfeld de Netflix-serie ‘Drive to Survive’. De serie spreekt zowel de doorwinterde F1-fan alsook de Netflix-kijker die nog nooit naar de sport heeft gekeken aan.

Alleen al daardoor zijn er fans bijgekomen, vooral ook in Amerika, waar de Formule 1 het steeds erg moeilijk heeft gehad om voet aan de grond te krijgen. Daarnaast is de sport ook aantrekkelijker geworden door de grotere interactie met de fans. Veel valt volgens Ross Brawn toe te schrijven aan het nieuwe management dat de sport nu leidt.

“De Formule 1 lijkt te veranderen. Ze is meer open minded geworden en de mensen in de sport zien het nu veel meer als een geheel in plaats van dat ze puur naar zichzelf kijken,” aldus Brawn in gesprek met ‘Motorsport.com’.

Voormalig F1-baas Bernie Ecclestone was geen grote fan van de sociale media en beweerde zelfs dat de sport niet aanwezig moest zijn op de sociale media. Het nieuwe management omarmt de sociale media en ziet het als een manier om de sport meer exposure te geven en in interactie te gaan met de fans.

“De nieuwe wereld waarin de Formule 1 zich bevindt heeft dingen mogelijk gemaakt. De sociale media is geëxplodeerd in de Formule 1. Vijf jaar geleden was het erg klein. Zou Zandvoort vijf jaar geleden hebben plaatsgevonden?”