Safety car staat opnieuw ter discussie

Het reglement rondom de safety car staat nog maar eens ter discussie na de problemen met gedubbelde wagens tijdens de GP van Brazilië.
Als er bij aanvang van een F1-seizoen één zekerheid is, dan is het wel dat het safety car reglement ter discussie komt te staan. En dat blijkt ook in 2010 opnieuw het geval te zijn.

Eerder hadden we al de discussie over de GP van Europa waar Hamilton in Valencia de safety car voorbij stak. Beide Ferrari’s bleven mooi achter de safety car, maar waren de grote pineut. Vettel profiteerde immers van een riante voorsprong en Hamilton werd zo laat bestraft dat hij geen positie verloor.

Doordat de safety car toen op een erg slecht moment op de baan kwam, achter Vettel die aan de leiding reed, en voor Hamilton en beide Ferrari’s, ontstond er toen al een grote discussie over het reglement.

Ook tijdens enkele andere races leidde het inzetten van de safety car tot enkele discussies maar voor de GP van Brazilië zorgde opnieuw voor de nodige discussies. De gedubbelde wagens zorgden ervoor dat ondermeer Vettel, Webber, Alonso en Hamilton veel problemen ondervonden om zich een weg naar voor te banen.

Door de gedubbelde wagens konden ze elkaar niet echt meer aanvallen en kwamen de wk-tenoren bovendien in soms wel erg gevaarlijke situaties terecht.

Veel rijders ijveren er dan ook voor om opnieuw over te stappen naar het oude reglement van vorig jaar, of toch op zijn minst het huidige reglement opnieuw aan te passen. Daarbij mogen gedubbelde wagens zich op een bepaald moment opnieuw ontdubbelen alvorens de herstart wordt gegeven.

Het safety car-reglement is opnieuw voer voor discussie. Wat er echter ook verandert, één ding staat vast: ook volgend seizoen zullen we erover discussiëren en merken dat er geen ideale oplossing voor bestaat.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print