Senna RACE 16: 21 april 1985, Estoril

Door Kevin Possemiers

Eindelijk! Het Braziliaanse wonderkind Ayrton Senna da Silva, behaalt zijn allereerste zege in de koningsklasse van de autosport, en met stijl.

Senna is geprikkeld als hij arriveert op het Autodromo do Estoril, nabij Lissabon. Senna beschikt nu over een wagen waarmee hij zich met de absolute top kan meten. Pa-lief heeft namelijk het contract met middenmotor Toleman kunnen afkopen en zo kan zijn zoon dat jaar zijn kunnen tonen in een Lotus-Renault. Twee weken geleden, bij de seizoensopener op het circuit van Rio de Janeiro, ging het alvast niet te best: in de kwalificatie geklopt door teammaat Elio de Angelis en een dag later liet Senna’s wagen het afweten met elektrische problemen. Senna is vastberaden beter te doen…

Op vrijdagmiddag wordt, onder wisselende weersomstandigheden, de eerste kwalificatiesessie gereden. Dan weer ligt de baan er droog bij, dan weer nat, dan weer motregen; veel teams maken de verkeerde keuzes. Het Lotus-team bewijst echter zijn tactische vermogens door beide bolides op het perfecte moment buiten te sturen. Senna staat voorlopig op pole met een 1.21.708, de Angelis volgt op 6 tienden.

Een dag later, tijdens de beslissende kwalificatietraining, wordt Senna’s positie enkel bedreigd door Alain Prost. “Le Professeur” heeft het geluk om als een van de weinigen niet gehinderd te worden door het verkeer en daarbij komt dat het circuit op maat van de Mclaren-Porsche is gesneden. Prost lijkt de pole te gaan pakken, totdat Senna zijn zwart-gouden Lotus voor een laatste maal de baan opstuurt. Senna rijdt een geweldig rondje en klokt een fenomenale 1.21.007.

Zondag de 21e april, Senna zal vandaag voor de eerste keer van pole vertrekken. Tijdens de warm-up loopt het niet voor de man uit Saõ Paulo. De Renault-turbo achterin zijn Lotus zorgt voor problemen. Ook de versnellingsbak is beschadigd doordat de Renault-krachtbron het laat afweten. Nog voor de race wordt de motor achterin het nummer 12 volledig uit elkaar gehaald. Als de lichten op groen gaan, ligt de baan er ondertussen al vervaarlijk nat bij. Mansell, Martini en Cheever starten, na een foutje in de extra trainingssessie vlak voor de race, vanuit de pitlane. Wonder bij wonder gebeuren er geen incidenten bij de start. Alle piloten doen het, de omstandigheden aftastend, rustig aan. Enkel de Lotuswagens schieten als een speer weg. Senna heeft na 1 ronde al een mooie voorsprong van meer dan 3 seconden op zijn Romeinse teammaat, die al snel een zéér voorzichtige Prost en Rosberg weet te verschalken. Even lijkt de Angelis de raceleider te kunnen bedreigen. Maar als Senna het tempo opdrijft, moet de Italiaanse dandy passen. Achteraan volgen de incidentjes zich snel op. In een poging om Johansson te passeren slipt Patrese van de baan. Ook de Zweed verliest veel terrein maar hij kan toch nog verder. Een ronde voordien verloor ook Alliot de controle. Na een tiental rondjes, gaat het nog harder regenen, het circuit staat nu echt blank. De slippers en schuivers volgen elkaar nu in een hoog tempo op. Vooral de met Pirelli geschoeide wagens hebben het enorm lastig. Voor Berger, Martini, Rosberg en Baldi eindigt de race naast de baan. Jacques Laffite in de Ligier heeft er geen zin meer in en geeft op. Vooraan lijkt de race al gereden. Na 20 ronden heeft Senna al een halve minuut voorsprong op zijn teammaat. Prost en Alboreto volgen op enkele seconden van de 2e Lotus. Prost lijkt zijn ritme gevonden te hebben en begint de Angelis op te jagen. In het bochtenwerk is Prost veel sneller dan zijn voorligger maar het ontbreekt zijn wagen aan topsnelheid om er voorbij te raken. Alain neemt, zoals we van hem gewoon zijn, geen overbodige risico’s en wacht af. Als de Mclaren-TAG MP4/2B in het zog van de Lotus over een fikse plas rijdt, verliezen de banden alle grip. Prost vecht met de wagen, maar tevergeefs. Na enkele pirouettes knalt de wagen tegen de vangrails. De ophanging van de Mclaren begeeft het door de klap. Exit Prost. Alboreto neemt de rol van Prost over, en in de 43e ronde weet de Ferrari-rijder zijn landgenoot te passeren. Nelson Piquet en Andrea de Cesaris volgen het voorbeeld van Laffite, en houden het ook voor bekeken. De regen stort nu echt met bakken uit de hemel, maar voor de man aan de leiding lijkt het niet te regenen. Senna blijft als een machine zijn rondjes draaien. Zijn teammaat krijgt het steeds lastiger. Op het einde van de race gaat ook Patrick Tambay voorbij de Angelis. Later zou blijken dat 1 van de achterwielen van Elio’s wagen stilaan aan het leeglopen was.

Na meer dan 2 uur wedstrijd wordt de GP van Portugal 1985 afgevlagd. Slechts 9 rijders worden geklasseerd. Ayrton Senna vernedert het hele veld. Alboreto moet “slechts” 1 minuut toegeven, alle andere rijders worden door “The Rainman” op 1 of meerdere ronden gereden.
Het is het perfecte weekend voor de nieuwkomer bij het Lotus-team: pole-positie, snelste ronde, start-finish zege! Deze keer is er geen koersdirecteur die Senna de zege ontneemt…
Eindelijk! Het Braziliaanse wonderkind Ayrton Senna da Silva, behaalt zijn allereerste zege in de koningsklasse van de autosport, en met stijl.
a:0:{}
Senna is geprikkeld als hij arriveert op het Autodromo do Estoril, nabij Lissabon. Senna beschikt nu over een wagen waarmee hij zich met de absolute top kan meten. Pa-lief heeft namelijk het contract met middenmotor Toleman kunnen afkopen en zo kan zijn zoon dat jaar zijn kunnen tonen in een Lotus-Renault. Twee weken geleden, bij de seizoensopener op het circuit van Rio de Janeiro, ging het alvast niet te best: in de kwalificatie geklopt door teammaat Elio de Angelis en een dag later liet Senna’s wagen het afweten met elektrische problemen. Senna is vastberaden beter te doen…

Op vrijdagmiddag wordt, onder wisselende weersomstandigheden, de eerste kwalificatiesessie gereden. Dan weer ligt de baan er droog bij, dan weer nat, dan weer motregen; veel teams maken de verkeerde keuzes. Het Lotus-team bewijst echter zijn tactische vermogens door beide bolides op het perfecte moment buiten te sturen. Senna staat voorlopig op pole met een 1.21.708, de Angelis volgt op 6 tienden.

Een dag later, tijdens de beslissende kwalificatietraining, wordt Senna’s positie enkel bedreigd door Alain Prost. “Le Professeur” heeft het geluk om als een van de weinigen niet gehinderd te worden door het verkeer en daarbij komt dat het circuit op maat van de Mclaren-Porsche is gesneden. Prost lijkt de pole te gaan pakken, totdat Senna zijn zwart-gouden Lotus voor een laatste maal de baan opstuurt. Senna rijdt een geweldig rondje en klokt een fenomenale 1.21.007.

Zondag de 21e april, Senna zal vandaag voor de eerste keer van pole vertrekken. Tijdens de warm-up loopt het niet voor de man uit Saõ Paulo. De Renault-turbo achterin zijn Lotus zorgt voor problemen. Ook de versnellingsbak is beschadigd doordat de Renault-krachtbron het laat afweten. Nog voor de race wordt de motor achterin het nummer 12 volledig uit elkaar gehaald. Als de lichten op groen gaan, ligt de baan er ondertussen al vervaarlijk nat bij. Mansell, Martini en Cheever starten, na een foutje in de extra trainingssessie vlak voor de race, vanuit de pitlane. Wonder bij wonder gebeuren er geen incidenten bij de start. Alle piloten doen het, de omstandigheden aftastend, rustig aan. Enkel de Lotuswagens schieten als een speer weg. Senna heeft na 1 ronde al een mooie voorsprong van meer dan 3 seconden op zijn Romeinse teammaat, die al snel een zéér voorzichtige Prost en Rosberg weet te verschalken. Even lijkt de Angelis de raceleider te kunnen bedreigen. Maar als Senna het tempo opdrijft, moet de Italiaanse dandy passen. Achteraan volgen de incidentjes zich snel op. In een poging om Johansson te passeren slipt Patrese van de baan. Ook de Zweed verliest veel terrein maar hij kan toch nog verder. Een ronde voordien verloor ook Alliot de controle. Na een tiental rondjes, gaat het nog harder regenen, het circuit staat nu echt blank. De slippers en schuivers volgen elkaar nu in een hoog tempo op. Vooral de met Pirelli geschoeide wagens hebben het enorm lastig. Voor Berger, Martini, Rosberg en Baldi eindigt de race naast de baan. Jacques Laffite in de Ligier heeft er geen zin meer in en geeft op. Vooraan lijkt de race al gereden. Na 20 ronden heeft Senna al een halve minuut voorsprong op zijn teammaat. Prost en Alboreto volgen op enkele seconden van de 2e Lotus. Prost lijkt zijn ritme gevonden te hebben en begint de Angelis op te jagen. In het bochtenwerk is Prost veel sneller dan zijn voorligger maar het ontbreekt zijn wagen aan topsnelheid om er voorbij te raken. Alain neemt, zoals we van hem gewoon zijn, geen overbodige risico’s en wacht af. Als de Mclaren-TAG MP4/2B in het zog van de Lotus over een fikse plas rijdt, verliezen de banden alle grip. Prost vecht met de wagen, maar tevergeefs. Na enkele pirouettes knalt de wagen tegen de vangrails. De ophanging van de Mclaren begeeft het door de klap. Exit Prost. Alboreto neemt de rol van Prost over, en in de 43e ronde weet de Ferrari-rijder zijn landgenoot te passeren. Nelson Piquet en Andrea de Cesaris volgen het voorbeeld van Laffite, en houden het ook voor bekeken. De regen stort nu echt met bakken uit de hemel, maar voor de man aan de leiding lijkt het niet te regenen. Senna blijft als een machine zijn rondjes draaien. Zijn teammaat krijgt het steeds lastiger. Op het einde van de race gaat ook Patrick Tambay voorbij de Angelis. Later zou blijken dat 1 van de achterwielen van Elio’s wagen stilaan aan het leeglopen was.

Na meer dan 2 uur wedstrijd wordt de GP van Portugal 1985 afgevlagd. Slechts 9 rijders worden geklasseerd. Ayrton Senna vernedert het hele veld. Alboreto moet “slechts” 1 minuut toegeven, alle andere rijders worden door “The Rainman” op 1 of meerdere ronden gereden.
Het is het perfecte weekend voor de nieuwkomer bij het Lotus-team: pole-positie, snelste ronde, start-finish zege! Deze keer is er geen koersdirecteur die Senna de zege ontneemt…

Door Kevin Possemiers

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner SpeelgoedSpeelgoed