Senna RACE 31: 23 maart 1986, Jacarepagua

Door Kevin Possemiers

Naar goede gewoonte trekt het F1-circus richting Brazilië. In het moerasland van Jacarepagua, een buitenwijk van Rio de Janeiro, is het bloedhete circuit gelegen waar de eerste GP verreden zal worden. Voor de lokale autosportliefhebber ziet het er alvast veelbelovend uit. Nelson Piquet, geboren en getogen in Rio, heeft Brabham verlaten en zal nu uitkomen voor het uiterst competitieve team van Frank Williams. Tijdens de winterse testen was Nelson Souto Mayor, zoals zijn echte naam luidt, met de Wiliams-Honda FW11 iedereen te snel af. Enkel die andere Braziliaan, de nog jonge Ayrton Senna, zou wel eens roet in Piquet’s eten kunnen gooien. De Lotus en dan in het bijzonder de Renault-krachtbron achterin, lijken sterk verbeterd te zijn. De nieuwe V6 turbo, exclusief voor Senna, met pneumatisch kleppenbediening zou tot 12.500 rpm kunnen draaien, een winst van ruim 1.000 rpm vergeleken met het vorige jaar.

Tijdens de kwalificatie komt de immense power die de Renault EF15 genereert volledig tot zijn recht. Senna klokt een meesterlijke tijd: 1.25.501. De concurrentie kijkt toe. Piquet volgt op ruim 7 tienden. Mansell is derde op ruim een seconde. Senna’s nieuwe teammaat, de rookie Johnny Dumfries is zelfs 4 volledige tellen trager, maar hij beschikt dan ook niet over de laatste evoluties van de wagen. Aanvankelijk zou de meer getalenteerde Derek Warwick Senna vergezellen bij Lotus, maar Senna maakt gebruik van zijn veto. Hij acht het team niet in staat om 2 rijders van een topbehandeling te geven, vandaar.

Zondagmiddag. Nigel Mansell, uitkomend voor Williams, is bij de pinken als het startsignaal wordt gegeven. Hij gaat voorbij teammaat Piquet en plaats onmiddellijk een aanval op de raceleider. Maar Mansell is iets te optimistisch in zijn poging om de goud-zwarte wagen met nummer 12 te verschalken. Senna houdt de deur dicht en Mansell schuift knullig in de vangrails. Over and out. Maar ook Piquet gaat een stuk sneller dan de man uit Saõ Paulo. De Lotus is nogal zwaar geladen. Doordat de Renault turbo een pak dorstiger is dan die van de concurrentie, is Senna verplicht om met meer benzine te starten. Senna doet wat hij kan om zijn leiderspositie te handhaven. De spanning tussen beide rijders is voelbaar in hun duel. Eigenlijk kunnen ze elkaar niet luchten.

In de 3e ronde gaat Piquet er voorbij en wordt zo de nieuwe leider. Ondertussen is Alain Prost, de regerende wereldkampioen, aan een prachtige remonte bezig na een povere kwalificatie. De McLaren-rijder gestart vanaf de 9e positie, rijdt na 16 ronden al op de 3e positie! In de 19e ronde komt Piquet binnen voor zijn 1e pitstop. Eén ronde later gaat ook “Le Professeur” voorbij de Lotus van Senna, en wordt zo de nieuwe raceleider. Prost’s geluk is echter niet van lange duur; enige tijd na zijn pitstop geeft de TAG-Porsche de geest. Vooraan is de race gestreden. Senna’s wagen is duidelijk niet in staat om het tempo van de Williams-Honda te handhaven en kiest ervoor niet harder te pushen dan nodig is. Achter de leiders doet Ligier het verrassend goed; Arnoux rijdt in derde stelling met in zijn schaduw teammaat Jacques Laffite.

De Pirelli banden presteren goed. Dumfries is bezig aan een knappe race en ligt in 5e stelling, maar elektrische problemen verhinderen een goed resultaat. De jonge Schot komt onverwacht de pits ingereden en na veel geklungel in de pits met de banden, rijdt hij weer de baan op zonder dat de problemen opgelost zijn. De 2e serie pitstops verandert niets aan de posities vooraan. Naar het einde van de race toe passeert Laffite nog zijn collega van bij Ligier en weet Tyrell-rijder Martin Brundle de 5e plaats van Berger nog af te snoepen. Piquet wint met overmacht de race. Senna moet ruim een halve minuut toegeven aan de meet, maar mag zich toch gelukkig prijzen met dit resultaat. Meer dan dit was simpelweg niet haalbaar met de Lotus. Alleszins niet in Brazilië…
Een terugblik op race 31 van Ayrton Senna in de Formule 1.
a:0:{}
Naar goede gewoonte trekt het F1-circus richting Brazilië. In het moerasland van Jacarepagua, een buitenwijk van Rio de Janeiro, is het bloedhete circuit gelegen waar de eerste GP verreden zal worden. Voor de lokale autosportliefhebber ziet het er alvast veelbelovend uit. Nelson Piquet, geboren en getogen in Rio, heeft Brabham verlaten en zal nu uitkomen voor het uiterst competitieve team van Frank Williams. Tijdens de winterse testen was Nelson Souto Mayor, zoals zijn echte naam luidt, met de Wiliams-Honda FW11 iedereen te snel af. Enkel die andere Braziliaan, de nog jonge Ayrton Senna, zou wel eens roet in Piquet’s eten kunnen gooien. De Lotus en dan in het bijzonder de Renault-krachtbron achterin, lijken sterk verbeterd te zijn. De nieuwe V6 turbo, exclusief voor Senna, met pneumatisch kleppenbediening zou tot 12.500 rpm kunnen draaien, een winst van ruim 1.000 rpm vergeleken met het vorige jaar.

Tijdens de kwalificatie komt de immense power die de Renault EF15 genereert volledig tot zijn recht. Senna klokt een meesterlijke tijd: 1.25.501. De concurrentie kijkt toe. Piquet volgt op ruim 7 tienden. Mansell is derde op ruim een seconde. Senna’s nieuwe teammaat, de rookie Johnny Dumfries is zelfs 4 volledige tellen trager, maar hij beschikt dan ook niet over de laatste evoluties van de wagen. Aanvankelijk zou de meer getalenteerde Derek Warwick Senna vergezellen bij Lotus, maar Senna maakt gebruik van zijn veto. Hij acht het team niet in staat om 2 rijders van een topbehandeling te geven, vandaar.

Zondagmiddag. Nigel Mansell, uitkomend voor Williams, is bij de pinken als het startsignaal wordt gegeven. Hij gaat voorbij teammaat Piquet en plaats onmiddellijk een aanval op de raceleider. Maar Mansell is iets te optimistisch in zijn poging om de goud-zwarte wagen met nummer 12 te verschalken. Senna houdt de deur dicht en Mansell schuift knullig in de vangrails. Over and out. Maar ook Piquet gaat een stuk sneller dan de man uit Saõ Paulo. De Lotus is nogal zwaar geladen. Doordat de Renault turbo een pak dorstiger is dan die van de concurrentie, is Senna verplicht om met meer benzine te starten. Senna doet wat hij kan om zijn leiderspositie te handhaven. De spanning tussen beide rijders is voelbaar in hun duel. Eigenlijk kunnen ze elkaar niet luchten.

In de 3e ronde gaat Piquet er voorbij en wordt zo de nieuwe leider. Ondertussen is Alain Prost, de regerende wereldkampioen, aan een prachtige remonte bezig na een povere kwalificatie. De McLaren-rijder gestart vanaf de 9e positie, rijdt na 16 ronden al op de 3e positie! In de 19e ronde komt Piquet binnen voor zijn 1e pitstop. Eén ronde later gaat ook “Le Professeur” voorbij de Lotus van Senna, en wordt zo de nieuwe raceleider. Prost’s geluk is echter niet van lange duur; enige tijd na zijn pitstop geeft de TAG-Porsche de geest. Vooraan is de race gestreden. Senna’s wagen is duidelijk niet in staat om het tempo van de Williams-Honda te handhaven en kiest ervoor niet harder te pushen dan nodig is. Achter de leiders doet Ligier het verrassend goed; Arnoux rijdt in derde stelling met in zijn schaduw teammaat Jacques Laffite.

De Pirelli banden presteren goed. Dumfries is bezig aan een knappe race en ligt in 5e stelling, maar elektrische problemen verhinderen een goed resultaat. De jonge Schot komt onverwacht de pits ingereden en na veel geklungel in de pits met de banden, rijdt hij weer de baan op zonder dat de problemen opgelost zijn. De 2e serie pitstops verandert niets aan de posities vooraan. Naar het einde van de race toe passeert Laffite nog zijn collega van bij Ligier en weet Tyrell-rijder Martin Brundle de 5e plaats van Berger nog af te snoepen. Piquet wint met overmacht de race. Senna moet ruim een halve minuut toegeven aan de meet, maar mag zich toch gelukkig prijzen met dit resultaat. Meer dan dit was simpelweg niet haalbaar met de Lotus. Alleszins niet in Brazilië…

Door Kevin Possemiers