Shell ontwikkelt smeermiddelen voor de F1 die ook gewone auto’s ten goede komen

Afgelopen weekend vond de Shell Grand Prix van België Formule 1 2011 plaats op het Spa-Francorchamps circuit. Technische partners Scuderia Ferrari en Shell hebben nauw samengewerkt om Shell Helix smeermiddelen te ontwikkelen die de Ferrari 150° Italia zo veel mogelijk competitief voordeel biedt. Ontwikkelingen die ook voor gewone auto’s voordelen bieden.
“Shell’s technische partnership met Scuderia Ferrari biedt ons waardevolle inzichten in hoe Shell Helix werkt onder de extreme omstandigheden in een Formule 1-motor. Door de Grand Prix als testgebied te gebruiken, kunnen we continu onze producten verbeteren. Deze verbeteringen vertalen we vervolgens door naar onze Shell Helix producten voor weggebruik,” aldus Maarten Beckers, Technisch Adviseur Automotive Smeermiddelen, Shell Lubricants.

Vooruitstrevende technologie in het Shell Trackside Laboratory
Centraal in Ferrari’s Formule 1 operatie staat het Shell Trackside Laboratory. Hier analyseren Shell trackside wetenschappers, door middel van vooruitstrevende technologie, meer dan 40 monsters Shell Helix die gebruikt zijn in de Ferrari 150° Italia. Hierdoor helpt Shell de Ferrari-coureurs om op ieder moment het optimale uit hun bolide te halen.

Terwijl brandstof binnen de Formule 1 strikt gereguleerd is, zijn er voor smeermiddelen geen regels. “Smeermiddelen is een van de onderdelen waarop we onder de huidige reglementen kunnen blijven doorontwikkelen,” legt Pat Fry, Deputy Technical Director, Scuderia Ferrari, uit. “We kunnen hier extra vermogen uit halen, dus we proberen zo veel mogelijk van deze ontwikkeling te profiteren.” Door de nauwe samenwerking met de ingenieurs van Ferrari, probeert Shell deze ontwikkeling maximaal te benutten. “De kunst van smeermiddelenontwikkeling is om de viscositeit van de olie te verlagen waardoor de prestatie toeneemt zonder dat de bescherming verloren gaat.”

Veelzijdige Shell Helix smeermiddelen onder extreme omstandigheden
Gedurende een Grand Prix seizoen mag elke coureur maar over acht motoren beschikken. In 2011 staat er een extra circuit op de racekalender waardoor het totaal op 20 komt te staan. Dat betekent dat elke motor ongeveer 2500 kilometer moet kunnen uitrijden. Gedurende een race wordt een motor blootgesteld aan extreme omstandigheden en hoge temperaturen. “Als je bedenkt dat de stroomsnelheden van de olie in de motor groter zijn dan de snelheid van de Ferrari Formule 1-bolide zelf, dan geeft je dat een goed beeld van de extreme omstandigheden in een Formule 1-motor,” benadrukt Cara Tredget, Shell Technology Manager voor Ferrari.

De veelzijdige Shell Helix smeermiddelen zijn ontwikkeld om de motor te koelen en op die manier te voorkomen dat de hoge temperatuur een schadelijk effect heeft. Daarnaast maakt Shell Helix actief de motor van de Ferrari bolide schoon. De technologie die ontwikkeld is binnen Formule 1 is doorvertaald naar de Shell Helix producten voor weggebruik. Shell Helix’ Active Cleansing Technology is speciaal geformuleerd om de motor zowel schoon te maken als te beschermen. Daardoor wordt de ophoping van vuil voorkomen met als doel een betere prestatie van de motor voor weggebruikers.
a:1:{s:9:”file_name”;s:25:”shell_gridgirls_bel11.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
image