Spa-Francorchamps: het mooiste circuit ter wereld?

Over de gehele wereld zijn er diverse racecircuits. Alleen de beste racecircuits voldoen aan de gestelde eisen van ’s werelds meest prestigieuze racewedstrijd: de Formule 1. De Formule 1-circuits zijn de mooiste circuits met de beste mogelijkheden. Het Belgische Spa-Francorchamps wordt soms het mooiste racecircuit ter wereld genoemd en dat is niet zomaar. Hieronder wordt besproken waarom.


Historie van Spa-Francorchamps
Spa-Francorchamps is een Formule 1-racecircuit dat ligt tussen Spa en Stavelot, in de provincie Luik. In de beginjaren was het circuit nog geen afgesloten circuit zoals dit vandaag de dag is. Er werd voor racewedstrijden gebruik gemaakt van de openbare weg. Dit was in 1921 en de weg besloeg 14 kilometer. De eerste races waren op de motorfiets en in 1922 vond er de eerste autorace plaats. In 1950 vond op Spa-Francorchamps de eerste Formule 1-wedstrijd plaats. Alleen kreeg het circuit in de jaren 60 steeds meer kritiek vanwege de vele dodelijke ongevallen die er plaatsvonden. Dit was dan ook de reden dat in 1970 de laatste Formule 1-wedstrijd werd gereden op Spa-Francorchamps. In de jaren daarna werden er nog wel enkele Formule 1-wedstrijden in België gereden, op de circuits Nijvel en Zolder. Na een grote renovatie vond in 1984 weer de eerste Formule 1-wedstrijd plaats op Spa-Francorchamps. Ook na de renovatie was het circuit voor de helft nog een openbare weg buiten de wedstrijddagen. Pas in 2000 werd Spa-Francorchamps een volledig afgesloten racecircuit.

Waarom is Spa-Francorchamps het mooiste circuit ter wereld?
Vrijwel iedereen, en vooral ook de coureurs, vinden Spa-Francorchamps één van de mooiste circuits. Dit heeft er vooral mee te maken dat het circuit in de natuur ligt en dat het parcours het glooiende landschap volgt. Ondanks dat het circuit grondig is gerenoveerd, is de baan zo natuurlijk mogelijk gehouden. Het parcours bevat enkele bijzondere bochten, waarvan er één op typisch Belgische wijze is aangelegd. Deze bocht wordt ‘de busstop’ genoemd. Dit komt omdat het circuit geld nodig had om deze chicane aan te leggen, want zonder deze bocht zou de Formule 1 van Spa-Francorchamps verdwijnen. Vlaanderen wilde daar geen geld voor vrijmaken. Zij zagen zo kans om de Formule 1 naar het Vlaamse circuit Zolder te krijgen. Als gevolg vroeg Spa-Francorchamps geld aan voor een bushalte en opslagplaats voor strooizout. Dit geld werd ontvangen en hiervan is de beroemde bocht gebouwd.

Spa-Francorchamps buiten de Formule 1
Het circuit wordt – normaal gesproken – eenmaal per jaar gebruikt voor de Formule 1. De rest van het jaar vinden er ook diverse andere motor- en autoraces plaats. Daarnaast biedt Spa-Francorchamps het circuit aan voor iedereen die het circuit zelf wel eens wilt proberen. Het is mogelijk om met een eigen auto het circuit te berijden. Het is dan wel verstandig om diverse autoverzekeringen na te kijken. Het is namelijk voor te stellen dat verzekeraars niet staan te springen om waaghalzen. Hoffelijkheid en respect wordt dan ook aanbevolen tijdens het rijden over het circuit. Het is daarnaast ook mogelijk om een kijkje achter de schermen van het circuit te krijgen.


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}