Special: Afscheid van de laatste gentleman driver

Dit weekend start David Coulthard aan de laatste Formule 1 race uit zijn carriere. De Schotse rijder is vooral bekend van enkele topjaren bij de Britse renstal McLaren, waar hij de teammaat was van Mika Hakkinen.

De Schot verving in 1994 de pas verongelukte Ayrton Senna bij Williams. Een moeilijke plaats om in te nemen. Het eerste volledige seizoen dat Coulthard mocht beleven was dat van 1995 en in dat jaar waren de verwachtingen groot voor hemzelf. De Schot werd meteen derde in het wereldkampioenschap.

Coulthard wist vaak ook voor de nodige sensatie te zorgen binnen de sport. Zo ontstond er ooit een ruzie tussen hemzelf en Michael Schumacher nadat deze op het circuit van Spa achterop de Schot knalde. Schumacher was van mening dat er opzet in het spel was. Schumacher was immers op weg om z’n achterstand op Coulthard’s teamgenoot Mika Hakkinen in de Wk-tussenstand te gaan verkleinen.

David Coulthard heeft zeker en vast zijn steentje bijgedragen binnen de huidige F1 en hij mag dan komend seizoen nog wel in de pitlane te zien zijn maar ook zijn practige races mogen niet vergeten worden. In 1998 liet Coulthard duidelijk zien dat hij een fair rijder was. In 1998 spraken Hakkinen en Coulthard af dat diegene die als eerste door de eerste bocht kon gaan, ook zou mogen winnen. Hakkinen nam de leiding maar door slechte communicatie met de pitcrew verloor deze alsnog de leiding aan David Coulthard. Niet veel later loste de Schot het gas om vlak voor de finish Hakkinen alsnog te laten winnen.

Later trok Coulthard naar Red Bull om er samen met Mark Webber de basislijn te trekken voor toekomstige talenten. Met zijn ervaring zou men eigenlijk enkel Barrichello nog in de plaats hebben kunnen nemen. Coulthard hangt dus aan het einde van 2008 zijn helm aan de wilgen en kijkt mooi terug op zijn verleden in de sport.

“Volgens mij was 1995 het beste seizoen want ik was nog jong en eerlijk gezegd verwachtte men niets van me. De wagens toen waren ook nog echte racewagens. De beste wagen waar ik ooit mee reed, was de McLaren in 1998 waarmee ik inderdaad de situatie met Mika moest meemaken. Het was toen niet makkelijk voor me maar we hadden de afspraak gemaakt voor de race die iedereen kent”, aldus David Coulthard.
Dit weekend start David Coulthard aan de laatste Formule 1 race uit zijn carriere. De Schotse rijder is vooral bekend van enkele topjaren bij de Britse renstal McLaren, waar hij de teammaat was van Mika Hakkinen.
a:0:{}
De Schot verving in 1994 de pas verongelukte Ayrton Senna bij Williams. Een moeilijke plaats om in te nemen. Het eerste volledige seizoen dat Coulthard mocht beleven was dat van 1995 en in dat jaar waren de verwachtingen groot voor hemzelf. De Schot werd meteen derde in het wereldkampioenschap.

Coulthard wist vaak ook voor de nodige sensatie te zorgen binnen de sport. Zo ontstond er ooit een ruzie tussen hemzelf en Michael Schumacher nadat deze op het circuit van Spa achterop de Schot knalde. Schumacher was van mening dat er opzet in het spel was. Schumacher was immers op weg om z’n achterstand op Coulthard’s teamgenoot Mika Hakkinen in de Wk-tussenstand te gaan verkleinen.

David Coulthard heeft zeker en vast zijn steentje bijgedragen binnen de huidige F1 en hij mag dan komend seizoen nog wel in de pitlane te zien zijn maar ook zijn practige races mogen niet vergeten worden. In 1998 liet Coulthard duidelijk zien dat hij een fair rijder was. In 1998 spraken Hakkinen en Coulthard af dat diegene die als eerste door de eerste bocht kon gaan, ook zou mogen winnen. Hakkinen nam de leiding maar door slechte communicatie met de pitcrew verloor deze alsnog de leiding aan David Coulthard. Niet veel later loste de Schot het gas om vlak voor de finish Hakkinen alsnog te laten winnen.

Later trok Coulthard naar Red Bull om er samen met Mark Webber de basislijn te trekken voor toekomstige talenten. Met zijn ervaring zou men eigenlijk enkel Barrichello nog in de plaats hebben kunnen nemen. Coulthard hangt dus aan het einde van 2008 zijn helm aan de wilgen en kijkt mooi terug op zijn verleden in de sport.

“Volgens mij was 1995 het beste seizoen want ik was nog jong en eerlijk gezegd verwachtte men niets van me. De wagens toen waren ook nog echte racewagens. De beste wagen waar ik ooit mee reed, was de McLaren in 1998 waarmee ik inderdaad de situatie met Mika moest meemaken. Het was toen niet makkelijk voor me maar we hadden de afspraak gemaakt voor de race die iedereen kent”, aldus David Coulthard.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print