Special: De veranderingen voor 2009 op een rijtje

Speciaal voor onze lezers zet f1journaal.be even de veranderingen voor 2009 op een rijtje.

Eerst en vooral is er natuurlijk het verdwijnen van het Honda F1 Racing team. Het is op dit moment nog niet zeker of er een nieuwe eigenaar zal gevonden worden en het is dus ook onduidelijk of we Jenson Button en Rubens Barrichello nog op de grid zullen staan.

Wat de rijders betreft kunnen we op dit ogenblik vrij kort zijn. Voor 2009 zal voorlopig enkel Sebastian Vettel een overstap maken en dat van Toro Rosso naar Red Bull. David Coulthard maakt geen overgang meer want de veteraan zette na de race op Interlagos een punt achter zijn carrière.. Bij Force India is ook nog steeds niet duidelijk wat hun plannen met De La Rosa zijn. Voorlopig lijkt het erop dat ze ook in 2009 op de diensten van Giancarlo Fisichella en Adrian Sutil zullen rekenen.

Verder zal er in 2009 ook voor Force India een nieuwe motorleverancier zijn. Team-baas Vijay Mallya verkiest ditmaal McLaren boven Ferrari en verbrak al eerder dan verwacht zijn overeenkomst met de Italiaanse renstal.

Bij Toro Rosso zal er in 2009 ook het één en het ander veranderen want volgens Gerhard Berger zou het team wel eens de steun van Red Bull moeten missen. Berger verkocht zijn aandelen in het team en stapt dus op als teambaas. Toro Rosso heeft nog geen rijders bevestigd.

In 2009 is het voor elk team toegestaan zijn om gebruik te maken van het Kinetic Energy Recovery System (KERS). KERS zorgt ervoor dat de remkracht zal worden opgeslagen en vervolgens opnieuw zal kunnen gebruikt worden tijdens het accelereren. De energie wordt tijdens het remmen tijdelijk opgeslagen met behulp van een batterij of vliegwiel. Volgens ondermeer Nick Heidfeld is het resultaat van het systeem zeker niet slecht en zorgt het voor ongeveer 80 pk extra bij het gebruiken van zijn boost op de wagen.

Dan zijn er nog de banden met groeven waarover de rijders zeer vaak wisten te klagen. Vanaf 2009 moet bandenleverancier Bridgestone weer slicks leveren aan alle teams en ook daarover zijn alle rijders zeer enthousiast. Het gebruik van slicks is niet nieuw maar werd in 1998 verboden door de FIA. De reden van het verbod was toen de veiligheid en de reden voor het herinvoeren van de slicks is het gebrek aan inhaalmogelijkheden

Ook wat betreft het instellen van de ophanging zijn er veranderingen in het reglement. De rijder kon dus va

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print