Special: Exclusief interview met Bas Leinders

Nu het seizoen 2008 weer achter ons ligt vroegen we ons af wat een kenner van het seizoen vond en bij wie konden we beter te rade gaan dan onze landgenoot en voormalig F1-piloot Bas Leinders.

We vroegen Bas eerst en vooral naar z’n mening over het kampioenschap en wereldkampioen Lewis Hamilton.

“2008 was een mentaal zwaar en moeilijk seizoen zowel voor de jongens van Ferrari en McLaren, vaak speelde moeilijke weersomstandigheden mee die het gevecht voor iedereen alleen maar moeilijker maakt. Uiteindelijk is het Lewis Hamilton geworden en dat is verdiend, hij heeft weliswaar de bal enkele keren misgeslagen en dus daardoor vaak gestraft geweest. De race in Brazilië is gewoon een weerspiegeling van het moeilijke seizoen. Het lag dit jaar nog dichter bij elkaar tussen Ferrari en McLaren. We mogen Hamilton vergeven voor zijn schoonheids foutjes, hij is de jongste wereldkampioen ooit!!!!”

Ook uittredend wereldkampioen Kimi Raikkonen kende een zwaar seizoen. Hij kon in z’n Ferrari maar één keer winnen. Wat vond Bas Leinders van de Fin?

“Kimi Raikkonen heeft een moeilijk jaar achter de rug, hij had het dit seizoen moeilijk met het onderstuur van de wagen iets waar Massa zo goed als geen last van had. Kimi heeft juist niet hard genoeg aan zichzelf gewerkt om dat te compenseren. Hij dacht dat als wereldkampioen, Ferrari wel voor hem een oplossing zou zoeken. Dat hadden ze waarschijnlijk wel gedaan indein Felipe Massa niet zo competitief was geweest. Ferrari had snel door dat Felipe over de winter een grote stap vooruit heeft gezet en dat ze met hem een goed kandidaat voor de wereldtitel hadden.”

Eén van de opvallendste piloten dit seizoen was Sebastian Vettel. Hij won de Grote Prijs van Monza en leverde de ene mooie prestatie achter de andere. Ook voor Leinders was hij de revelatie van het seizoen.

“Vettel is echt de revelatie van het seizoen, hij heeft op verschillinde momenten heel mooie dingen laten zien. Het zal een belangrijke test worden volgend seizoen bij Red Bull, kan hij ook presteren onder een grotere druk, Toro Rosso blijft toch nog een beetje het amicale team zoals in de tijd van Minardi.”

Veel fans kijken nu al uit naar 2009. Vooral naar de terugkeer van de slicks wordt reikhalzend uitgekeken. Ook Leinders is blij met die beslissing.

“Persoonlijk vind ik dat de Formule 1 nooit op “grooved” banden had mogen rijden, dus ik ben blij dat de koninginnen klasse terug op slicks staat het volgende seizoen.”

De voorbije weken was er heel wat te doen rond de standaardmotoren. De FIA wil deze invoeren om de kosten te besparen maar de teams zijn absoluut tegen. We vroegen ook de mening van Bas Leinders.

“Als men de trend gaat doorzetten om alles standaard te maken dan krijgen we binnenkort een tweede GP2 kampioenschap, als dat de opzet is dan kan je best meteen de GP2 wagens nemen. Formule 1 staat bekend voor zijn technische innovatie en constructeurs die hun knowhow aan het grote publiek willen laten zien. Als iedereen met exact dezelfde motor zal rijden is er voor de constructeurs niets meer aan. Het is een stap te ver naar mijn mening, ik ben er wel van bewust dat er oplossingen moeten komen om de kosten van de F1 nog verder te drukken.”

met dank aan Manuel Houben
Nu het seizoen 2008 weer achter ons ligt vroegen we ons af wat een kenner van het seizoen vond en bij wie konden we beter te rade gaan dan onze landgenoot en voormalig F1-piloot Bas Leinders.
a:0:{}
We vroegen Bas eerst en vooral naar z’n mening over het kampioenschap en wereldkampioen Lewis Hamilton.

“2008 was een mentaal zwaar en moeilijk seizoen zowel voor de jongens van Ferrari en McLaren, vaak speelde moeilijke weersomstandigheden mee die het gevecht voor iedereen alleen maar moeilijker maakt. Uiteindelijk is het Lewis Hamilton geworden en dat is verdiend, hij heeft weliswaar de bal enkele keren misgeslagen en dus daardoor vaak gestraft geweest. De race in Brazilië is gewoon een weerspiegeling van het moeilijke seizoen. Het lag dit jaar nog dichter bij elkaar tussen Ferrari en McLaren. We mogen Hamilton vergeven voor zijn schoonheids foutjes, hij is de jongste wereldkampioen ooit!!!!”

Ook uittredend wereldkampioen Kimi Raikkonen kende een zwaar seizoen. Hij kon in z’n Ferrari maar één keer winnen. Wat vond Bas Leinders van de Fin?

“Kimi Raikkonen heeft een moeilijk jaar achter de rug, hij had het dit seizoen moeilijk met het onderstuur van de wagen iets waar Massa zo goed als geen last van had. Kimi heeft juist niet hard genoeg aan zichzelf gewerkt om dat te compenseren. Hij dacht dat als wereldkampioen, Ferrari wel voor hem een oplossing zou zoeken. Dat hadden ze waarschijnlijk wel gedaan indein Felipe Massa niet zo competitief was geweest. Ferrari had snel door dat Felipe over de winter een grote stap vooruit heeft gezet en dat ze met hem een goed kandidaat voor de wereldtitel hadden.”

Eén van de opvallendste piloten dit seizoen was Sebastian Vettel. Hij won de Grote Prijs van Monza en leverde de ene mooie prestatie achter de andere. Ook voor Leinders was hij de revelatie van het seizoen.

“Vettel is echt de revelatie van het seizoen, hij heeft op verschillinde momenten heel mooie dingen laten zien. Het zal een belangrijke test worden volgend seizoen bij Red Bull, kan hij ook presteren onder een grotere druk, Toro Rosso blijft toch nog een beetje het amicale team zoals in de tijd van Minardi.”

Veel fans kijken nu al uit naar 2009. Vooral naar de terugkeer van de slicks wordt reikhalzend uitgekeken. Ook Leinders is blij met die beslissing.

“Persoonlijk vind ik dat de Formule 1 nooit op “grooved” banden had mogen rijden, dus ik ben blij dat de koninginnen klasse terug op slicks staat het volgende seizoen.”

De voorbije weken was er heel wat te doen rond de standaardmotoren. De FIA wil deze invoeren om de kosten te besparen maar de teams zijn absoluut tegen. We vroegen ook de mening van Bas Leinders.

“Als men de trend gaat doorzetten om alles standaard te maken dan krijgen we binnenkort een tweede GP2 kampioenschap, als dat de opzet is dan kan je best meteen de GP2 wagens nemen. Formule 1 staat bekend voor zijn technische innovatie en constructeurs die hun knowhow aan het grote publiek willen laten zien. Als iedereen met exact dezelfde motor zal rijden is er voor de constructeurs niets meer aan. Het is een stap te ver naar mijn mening, ik ben er wel van bewust dat er oplossingen moeten komen om de kosten van de F1 nog verder te drukken.”