Special: Exclusief interview met Jacques Villeneuve

Het gebeurt niet vaak dat een Belgische Formule 1 website de kans krijgt om een voormalig wereldkampioen te interviewen. F1journaal.be slaagde er toch in. We strikten niemand minder dan Jacques Villeneuve voor gesprek.

Villeneuve maakte z’n debuut in de Formule 1 in 1996 bij Williams nadat hij eerder in Amerika al furore had gemaakt door de Indy 500 en het Indycar kampioenschap te winnen.

Ook in de Formule 1 volgde al snel succes. Villeneuve eindigde in z’n debuutseizoen meteen tweede achter teamgenoot Damon Hill. In 1997 won Villeneuve dan het wereldkampioenschap Formule 1 na een bloedstollend duel met Michael Schumacher, die Villeneuve aantikte in Jerez maar zelf van de baan ging.

Nadien slaagde Villeneuve er niet meer in om nog wereldkampioen te worden. De Williams van 1998 kon het niveau niet aan en in 1999 stapte Villeneuve over naar het pas opgerichte British American Racing. Daar bleef hij tot 2003 waarna hij nog korte periodes bij Renault en Sauber zat. In 2005 nam Villeneuve afscheid van de Formule 1 en legde hij zich toe op de 24 uren van Le Mans en enkele raceseries in de Verenigde Staten.

Het interview


Je reed de voorbije seizoenen in de Le Mans Series en in de laatste editie van de 24 uren van Le Mans werd je tweede. Je zei ooit dat je in Le Mans zou blijven racen tot je de 24 uren won. Kom je dichter bij dat einddoel?

“Ik heb nog maar twee keer deelgenomen aan de 24 uren van Le Mans dus ik heb nog wel wat tijd om daar te winnen. Het is zeker en vast een zeer belangrijk doel voor mij.”

Kan je de Formule 1 vergelijken met een uithoudingsrace? Welke verschillen zijn er op fysiek en mentaal vlak. Welk type racen is het moeilijkst?

“F1 is fysiek zeker zwaarder. Het is veel intenser. Tijdens de 24 uren van Le Mans kom je in een ritme en ben je veel rustiger. Het circuit in Le Mans heeft ook heel lange rechte stukken wat het fysiek veel makkelijker maakt. Mentaal is Le Mans wel heel zwaar. Je moet rekening houden met het verkeer, je rijdt in het donker en je wordt ook moe door een gebrek aan slaap.”


Je reed ook enkele wedstrijden in de Speedcar en Nascar series in Noord Amerika. Kan je onze lezers die niet vertrouwd zijn met dat type van racen even uitleggen hoe dat in z’n werk gaat?

“In de Nascar rijden we 24 wedstrijden op de ovals en 2 wedstrijden op gewone circuits. Het is een andere manier van rijden maar het is zeer moeilijk en uitdagend. Het is ook zeer spannend want je bent altijd aan het strijden met andere wagens. Die hebben dan ook nog eens invloed op de lucht rond je wagen en veranderen zo de balans. In de Speedcar serie zijn de wagens ongeveer hetzelfde als in de Nascar maar we rijden dan alleen op gewone circuits. De Speedcar is wel nog een nieuwe serie.


Kan je nog genieten van zulke raceseries nadat je zo een geweldige carrière had in de Formule 1?

“Zeker en vast. Ik heb nog twee doelstellingen en dat zijn de 24 uren van Le Mans en de Nascar. F1 wagens zijn ongelooflijk om mee te rijden maar in de Nascar is er meer spanning en opwinding.”


Kijk je nog naar de Formule 1 wedstrijden? Heb je genoten van het seizoen 2008?

“Ik kijk elke race van elke serie die op TV komt. Ik heb altijd graag naar races gekeken. Het F1-kampioenschap in 2008 was spannend tot de laatste race wat geweldig is maar er werden teveel fouten gemaakt doorheen het seizoen waardoor het veel minder speciaal werd. Daar bovenop werden er ook te veel rare bestraffingen uitgedeeld.”

Lewis Hamilton werd de jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de sport. Jullie carrières lijken tot hier toe wel op elkaar. Net als jij won Hamilton z’n eerste wereldtitel al in z’n tweede seizoen in de Formule 1. Kan je vergelijken met jezelf. Hoe gestresseerd heeft Hamilton zich moeten voelen en hoe moeilijk was het voor jezelf in die eerste twee seizoenen?

“Onze wegen naar de Formule 1 waren verschillend dus ik denk ook dat de druk anders is geweest. Hamilton stond onder immense druk nadat hij de wereldtitel in 2007 verprutste en dat deed hij nu bijna opnieuw op twee rondes van het einde. Gelukkig voor hem had hij nog veel geluk in de laatste bocht van de laatste ronde. Het was een mooie afsluiter van het seizoen, een perfect scenario voor een Hollywood film.”

Wat vind je van het voorstel om een standaard motor te introduceren in de Formule 1?

“Die regels doen afbreuk aan de Formule 1. Elk kampioenschap dat standaardonderdelen invoerde, stierf een stille dood.”


Denk je dat de reglementswijzigingen voor het seizoen 2009, met een vermindering van de downforce en de terugkeer van slicks, voor meer close racing zullen zorgen?

“Er is nooit close racing geweest in de F1 en dat zal er ook nooit zijn. De technologie is beter dus de wagens vertragen niet meer. De rijders zijn zo fit dat ze niet moe worden en geen fouten meer maken enz. De enige oplossing die ik zie is een verbod op het bijtanken tijdens de pitstops. Dat is het enige dat nog kan helpen.”


Als je kon kiezen zou je dan in de huidige F1 willen rijden of in de Formule 1 van de jaren ’90 waar je zelf deel van uitmaakte?

“De laatste seizoenen met slicks waren geweldig en toen kwam opeens alle elektronica in de sport. De regels veranderde en ik genoot minder van de gegroefde banden, de motoren die twee wedstrijden moesten meegaan en het kwalificeren met een volle benzinetank. 1996 en 1997 waren ongelooflijk. De wagens van vandaag lijken ook wel snel en fijn om mee te rijden.”

Heb je nog contact met mensen in de paddock?

“Niet echt.”

De Grote Prijs van Canada staat (voorlopig) niet op de Formule 1 kalender voor 2009. Wat is jouw mening hierover. Denk je dat de Grote Prijs nog kan terugkeren in de toekomst? En wat vind je van de trend om traditionele Grote Prijzen te schrappen voor nieuwe wedstrijden in Azië en het Midden-Oosten?

“De F1 gaat naar waar er geld is. Dat zijn zaken dus het is logisch. Het is natuurlijk wel jammer voor de circuits die verdwijnen maar dat is het leven.”


Zal de Formule 1 nu nog minder populair worden in Noord Amerika? Er zijn immers geen Grote Prijzen meer in dat gebied.

“Zeer zeker. De Nascar is geweldig groot en populair geworden. Het werd sowieso al onmogelijk voor de F1 om nog populair te worden in de Verenigde Staten. In Quebec zal de sport altijd veel fans blijven hebben. De rest van Canada is al meer gefocused op de Nascar.”


Is het verdwijnen van de Grote Prijs van Canada groot nieuws in eigen land?

“Het is groot negatief nieuws voor de zaken in Canada. Ze zullen het Europese geld dat de F1 meebracht missen en dat zal zeker een invloed hebben op de economie.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst nog? In welke raceserie zullen we je kunnen volgen?

“Het plan is nu vooral om een Nascar budget samen te stellen.”

met dank aan Manuel Houben.

Onrechtmatige reproductie van dit artikel is verboden zonder de toelating van de webmaster.
Het gebeurt niet vaak dat een Belgische Formule 1-website de kans krijgt om een voormalig wereldkampioen te interviewen. F1journaal.be slaagde er toch in. We strikten niemand minder dan Jacques Villeneuve voor gesprek.
a:0:{}
Villeneuve maakte z’n debuut in de Formule 1 in 1996 bij Williams nadat hij eerder in Amerika al furore had gemaakt door de Indy 500 en het Indycar kampioenschap te winnen.

Ook in de Formule 1 volgde al snel succes. Villeneuve eindigde in z’n debuutseizoen meteen tweede achter teamgenoot Damon Hill. In 1997 won Villeneuve dan het wereldkampioenschap Formule 1 na een bloedstollend duel met Michael Schumacher, die Villeneuve aantikte in Jerez maar zelf van de baan ging.

Nadien slaagde Villeneuve er niet meer in om nog wereldkampioen te worden. De Williams van 1998 kon het niveau niet aan en in 1999 stapte Villeneuve over naar het pas opgerichte British American Racing. Daar bleef hij tot 2003 waarna hij nog korte periodes bij Renault en Sauber zat. In 2005 nam Villeneuve afscheid van de Formule 1 en legde hij zich toe op de 24 uren van Le Mans en enkele raceseries in de Verenigde Staten.

Het interview

Je reed de voorbije seizoenen in de Le Mans Series en in de laatste editie van de 24 uren van Le Mans werd je tweede. Je zei ooit dat je in Le Mans zou blijven racen tot je de 24 uren won. Kom je dichter bij dat einddoel?

“Ik heb nog maar twee keer deelgenomen aan de 24 uren van Le Mans dus ik heb nog wel wat tijd om daar te winnen. Het is zeker en vast een zeer belangrijk doel voor mij.”

Kan je de Formule 1 vergelijken met een uithoudingsrace? Welke verschillen zijn er op fysiek en mentaal vlak. Welk type racen is het moeilijkst?

“F1 is fysiek zeker zwaarder. Het is veel intenser. Tijdens de 24 uren van Le Mans kom je in een ritme en ben je veel rustiger. Het circuit in Le Mans heeft ook heel lange rechte stukken wat het fysiek veel makkelijker maakt. Mentaal is Le Mans wel heel zwaar. Je moet rekening houden met het verkeer, je rijdt in het donker en je wordt ook moe door een gebrek aan slaap.”

Je reed ook enkele wedstrijden in de Speedcar en Nascar series in Noord Amerika. Kan je onze lezers die niet vertrouwd zijn met dat type van racen even uitleggen hoe dat in z’n werk gaat?

“In de Nascar rijden we 24 wedstrijden op de ovals en 2 wedstrijden op gewone circuits. Het is een andere manier van rijden maar het is zeer moeilijk en uitdagend. Het is ook zeer spannend want je bent altijd aan het strijden met andere wagens. Die hebben dan ook nog eens invloed op de lucht rond je wagen en veranderen zo de balans. In de Speedcar serie zijn de wagens ongeveer hetzelfde als in de Nascar maar we rijden dan alleen op gewone circuits. De Speedcar is wel nog een nieuwe serie.

Kan je nog genieten van zulke raceseries nadat je zo een geweldige carrière had in de Formule 1?

“Zeker en vast. Ik heb nog twee doelstellingen en dat zijn de 24 uren van Le Mans en de Nascar. F1 wagens zijn ongelooflijk om mee te rijden maar in de Nascar is er meer spanning en opwinding.”

Kijk je nog naar de Formule 1 wedstrijden? Heb je genoten van het seizoen 2008?

“Ik kijk elke race van elke serie die op TV komt. Ik heb altijd graag naar races gekeken. Het F1-kampioenschap in 2008 was spannend tot de laatste race wat geweldig is maar er werden teveel fouten gemaakt doorheen het seizoen waardoor het veel minder speciaal werd. Daar bovenop werden er ook te veel rare bestraffingen uitgedeeld.”

Lewis Hamilton werd de jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de sport. Jullie carrières lijken tot hier toe wel op elkaar. Net als jij won Hamilton z’n eerste wereldtitel al in z’n tweede seizoen in de Formule 1. Kan je vergelijken met jezelf. Hoe gestresseerd heeft Hamilton zich moeten voelen en hoe moeilijk was het voor jezelf in die eerste twee seizoenen?

“Onze wegen naar de Formule 1 waren verschillend dus ik denk ook dat de druk anders is geweest. Hamilton stond onder immense druk nadat hij de wereldtitel in 2007 verprutste en dat deed hij nu bijna opnieuw op twee rondes van het einde. Gelukkig voor hem had hij nog veel geluk in de laatste bocht van de laatste ronde. Het was een mooie afsluiter van het seizoen, een perfect scenario voor een Hollywood film.”

Wat vind je van het voorstel om een standaard motor te introduceren in de Formule 1?

“Die regels doen afbreuk aan de Formule 1. Elk kampioenschap dat standaardonderdelen invoerde, stierf een stille dood.”

Denk je dat de reglementswijzigingen voor het seizoen 2009, met een vermindering van de downforce en de terugkeer van slicks, voor meer close racing zullen zorgen?

“Er is nooit close racing geweest in de F1 en dat zal er ook nooit zijn. De technologie is beter dus de wagens vertragen niet meer. De rijders zijn zo fit dat ze niet moe worden en geen fouten meer maken enz. De enige oplossing die ik zie is een verbod op het bijtanken tijdens de pitstops. Dat is het enige dat nog kan helpen.”

Als je kon kiezen zou je dan in de huidige F1 willen rijden of in de Formule 1 van de jaren ’90 waar je zelf deel van uitmaakte?

“De laatste seizoenen met slicks waren geweldig en toen kwam opeens alle elektronica in de sport. De regels veranderde en ik genoot minder van de gegroefde banden, de motoren die twee wedstrijden moesten meegaan en het kwalificeren met een volle benzinetank. 1996 en 1997 waren ongelooflijk. De wagens van vandaag lijken ook wel snel en fijn om mee te rijden.”

Heb je nog contact met mensen in de paddock?

“Niet echt.”

De Grote Prijs van Canada staat (voorlopig) niet op de Formule 1 kalender voor 2009. Wat is jouw mening hierover. Denk je dat de Grote Prijs nog kan terugkeren in de toekomst? En wat vind je van de trend om traditionele Grote Prijzen te schrappen voor nieuwe wedstrijden in Azië en het Midden-Oosten?

“De F1 gaat naar waar er geld is. Dat zijn zaken dus het is logisch. Het is natuurlijk wel jammer voor de circuits die verdwijnen maar dat is het leven.”

Zal de Formule 1 nu nog minder populair worden in Noord Amerika? Er zijn immers geen Grote Prijzen meer in dat gebied.

“Zeer zeker. De Nascar is geweldig groot en populair geworden. Het werd sowieso al onmogelijk voor de F1 om nog populair te worden in de Verenigde Staten. In Quebec zal de sport altijd veel fans blijven hebben. De rest van Canada is al meer gefocused op de Nascar.”

Is het verdwijnen van de Grote Prijs van Canada groot nieuws in eigen land?

“Het is groot negatief nieuws voor de zaken in Canada. Ze zullen het Europese geld dat de F1 meebracht missen en dat zal zeker een invloed hebben op de economie.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst nog? In welke raceserie zullen we je kunnen volgen?

“Het plan is nu vooral om een Nascar budget samen te stellen.”