SPECIAL: Stand van zaken tijdens de zomerstop

Nadat Sebastian Vettel in 2013 voor de vierde keer op rij de wereldtitel pakte, en zo de kassa van Red Bull verder spijsde, hoopten velen dat de nieuwe regelgeving van dit seizoen verandering zou brengen in de Formule 1. En die verandering kwam er…
image
De Formule 1 is een nieuwe weg ingeslagen met zuinige hybride-motoren, meer koppel, minder downforce. Voor de meeste fans en rijders was de eerste kennismaking met de nieuwe bolides een tegenvaller. Miereneter-neuzen, stille V6-motoren, het kon niet slechter of lelijker.

Nu, een half seizoen verder, zijn de meningen enigszins gewijzigd en alle (of toch de meeste) verwachtingen zijn overtroffen. Hieronder een stand van zaken bij de teams.

Caterham-Renault:
0 punten – Kamui Kobayashi (0) / Marcus Ericsson (0)
We beginnen bij de laatste in het rijtje. Het team dat in 2010 in de Formule 1 stapte, staat nog steeds op de laatste plek en heeft nog geen punten kunnen scoren sindsdien.

Het team, met nu Christijan Albers als teambaas, is verkocht aan een groep investeerders en heeft recent een aantal mensen moeten ontslagen. Veel kunnen we dit seizoen niet meer verwachten van dit team.

Sauber-Ferrari:
0 punten – Esteban Guttierez (0) / Adrian Sutil (0)
Een merkwaardig slecht jaar voor het Zwitserse team. Sauber is normaal een goede aanwinst in de middenklasse. Monisha Kaltenborn denkt niet dat het mogelijk is om net zoals vorig jaar een grote sprong te maken in de tweede helft van het seizoen. Dit ligt volgens haar aan de reglementswijzigingen die de FIA toepaste dit jaar. Geen van beide rijders kon tot nu toe een punt scoren voor het team. Dit lukte bijna voor Adrian Sutil in Hongarije, waar hij tien seconden na Button, op een elfde plek eindigde. Esteban Gutierrez daarentegen verzamelt het meeste strafpunten. Met 6 punten staat hij daarmee aan de leiding en mag hij opletten dat hij die score niet verdubbelt of hij mag niet meedoen aan de race die daarop volgt.

Marussia-Ferrari:
2 punten – Jules Bianchi (2) / Max Chilton (0)
Marussia debuteerde in 2010 op de startgrid onder de naam Virgin Racing. Het behaalde dit seizoen twee enorm belangrijke punten op het legendarische circuit in Monaco. Een uitmuntende Jules Bianchi, die nu al gelinkt wordt aan Ferrari, zorgde voor een enorm belangrijk resultaat met het oog op de verdeling van het prijzengeld. Met een negende plek voor het staartteam, wat goed is voor ongeveer veertig miljoen euro in prijzengeld, mag Marussia-teambaas John Booth hier alleen maar tevreden mee zijn.

Lotus-Renault:
8 punten – Romain Grosjean (8) / Pastor Maldonado (0)
Na een geweldige tweede helft van het seizoen in 2013, zette Lotus zich terug op de kaart door een stevige vierde plek te veroveren in het constructeurskampioenschap. Maar er is niets teleurstellender in de Formule 1 dan een team dat van hero naar zero gaat in één jaar.

Toch hebben ze acht punten verzameld en dit doordat Grosjean twee keer een magere achtste plek wist te behalen in Spanje en Monaco.

Er is het gerucht dat het team, dat vroeger van Renault was, volgend seizoen zal opteren voor motoren van Mercedes. Hopen op volgend jaar, waarin Maldonado ook Lotus zal vertegenwoordigen, liet het team weten. Grosjean heeft meer kans op een zitje bij een ander team, maar ook dat biedt geen garanties …

Scuderia Toro-Rosso:
17 punten – Daniil Kvyat (6) / Jean-Eric Vergne (11)
Het zusterteam van Red Bull lijkt dit seizoen zeer sterk, maar toch scoorden Vergne en Kvyat samen maar zeventien punten. Dit komt door de betrouwbaarheidsproblemen waarmee de Torro Rosso’s dit jaar kampen. Beide rijders zijn snel genoeg om punten te behalen maar samen zijn ze al negen keer uit de race gevallen door technische problemen: Vergne vijf en Kvyat vier keer. De Fransman zegt dat hij alle vertrouwen heeft in het team en dat zij een snelle wagen kunnen maken die in de punten finisht.

McLaren-Mercedes:
97 punten – Jenson Button (60) / Kevin Magnussen (37)
Zestien jaar na hun laatste constructeurstitel wil het maar niet lukken bij de Engelse renstal, desondanks alle nieuwe gezichten en de nieuwe Mercedes-motor die het team ter beschikking kreeg. McLaren is tot nu toe het eerste team dat bevestigd heeft om terug met Honda-motoren te gaan rijden in 2015. Lewis Hamilton is ingeruild voor de rookie Kevin Magnussen, die zijn volle potentieel toonde door een ijzersterke tweede plaats te behalen tijdens zijn debuutrace, de GP van Melbourne. Daarmee liet McLaren, zoals in de wintertests, blijken dat ze een wagen hebben die terug titels kan veroveren. Jammer genoeg hebben ze het nog niet kunnen bewijzen.

Force India-Mercedes:
98 punten – Sergio Perez (29) / Nico Hulkenberg (69)
Force India heeft een sterke indruk achtergelaten. Desondanks de onervarenheid van Sergio Perez, die zich dit jaar aan het bewijzen is, blijft Force India toch punten veroveren. Dit mede mogelijk gemaakt door Perez’ derde podiumplaats en de consistentie van Nico Hulkenberg, die dit jaar nog maar één keer moest opgeven door technische problemen.

Williams Martini Racing-Mercedes:
135 punten – Felipe Massa (40) / Valteri Bottas (95)
De terugkeer van Williams, we zagen het zo graag komen! Dankzij de herstructurering bij het team mogen ze de negende plaats in het constructeurskampioenschap van vorig jaar inwisselen voor een welverdiende huidige vierde plaats. De mooie, uiterst snelle wagen en twee van de snelste piloten trekken veel aandacht dit jaar. Iedereen die de laatste jaren naar Formule 1 keek kent voormalig Ferrari-piloot Felipe Massa, die zijn plaats bij Ferrari verloor aan Kimi Räikkönen. Maar misschien is één van de grootste talenten van dit jaar achter het stuur Valteri Bottas. Drie podiumplaatsen op rij en consistente resultaten zorgen dat alle ogen in de paddock gericht zijn op de Fin.

Ferrari:
142 punten – Fernando Alonso (115) / Kimi Räikkönen (29)
De Italiaanse renstal met het steigerende paard in haar logo en het Spaanse temperament van Fernando Alonso blijken nog steeds goed te werken. Dit geldt niet zo zeer voor Kimi Räikkönen, die zeer populair was na vorig jaar maar vroegtijdig bij Lotus moest stoppen door een rugblessure. De terugkeer van Kimi, een ex-wereldkampioen, zou het team goed doen. Tot grote verbazing van iedereen is dit niet het geval. De “Iceman” blijft sukkelen met zijn wagen. Zijn beste resultaat dit seizoen was tot nu toe een zesde plaats in Hongarije. Ook heeft hij nog maar 27 punten kunnen scoren voor Ferrari. Alonso blijft gewoon Alonso. Hij heeft al twee mooie podiumplaatsen veroverd en hij greep er een paar keer net naast. Nu Marco Mattiacci het van Stefano Domenicali heeft overgenomen zijn er reorganisaties aan de gang en hebben ze twee nieuwe mensen aangeduid voor de motor-afdeling.

Red Bull Racing-Renault:
219 punten – Sebastian Vettel (88) / Daniel Ricciardo (131)
Na hun dominante overwinning van vorig seizoen moet het Oostenrijkse team zich tevreden stellen met de tweede plaats in het constucteurskampioenschap. ‘Best of the rest’, niet meteen een term dat Red Bull graag zal horen, maar als je de slechtste motor hebt en twee Grote Prijzen kunt winnen mag je toch tevreden zijn. De Australiër Mark Webber, die zich vorig seizoen niet kon bewijzen tegenover zijn ex-ploegmaat Sebastian Vettel, heeft zijn zitje gewisseld met een andere Australiër, die dit wél kan. Daniel Ricciardo zet betere resultaten neer dan viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Hij geeft de Duitser stof tot nadenken.

Mercedes:
393 punten – Lewis Hamilton (191) / Nico Rosberg (202)
Toto Wolff heeft de touwtjes in handen, zo blijkt bij Mercedes. De zilveren pijlen maken hun naam waar en domineren het huidige F1-seizoen zonder moeite. Nu ja, de betrouwbaarheid laat de jongste tijd enigszins te wensen over. Nico Rosberg leidt momenteel in het kampioenschap, al zit teamgenoot Lewis Hamilton hem op de hielen. Het belooft voor de wereldtitel dan ook een onderlinge strijd te worden tussen beide Mercedes-piloten. Nico Rosberg en Lewis Hamilton zullen waarschijnlijk dan ook onderling de strijd voor de titel beslechten.

Mercedes alsook Nico Rosberg en Lewis Hamilton lijken de beste kaarten in handen te hebben, maar zoals je merkt zijn er redenen genoeg om ook de tweede seizoenshelft spannend en boeiend te maken …
image
Geschreven door Joren Vandergoten
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print