Special: Vergeten helden: Jochen Rindt

Voor de volgende “vergeten held” moeten we deze keer niet ver terug gaan in de tijd. Jochen Rindt werd geboren op 18 april 1942 te Duitsland en werd later bekend als een van de betere rijders uit de autosport. Jochen Rindt moest al vroegtijdig afscheid nemen van beide ouders want deze kwamen om tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jochen werd vanaf toen verder groot gebracht door zijn grootouders in Oostenrijk.

Als jonge knaap liet hij in de Formule 2 duidelijk zien dat hij talent had als rijder maar maakte na een overstap in de F1 regelmatig de verkeerde keuze. Rindt maakt in 1964 zijn debuut in de F1 maar dat was meteen van zeer korte duur. Het Rob Walker Racing Team had hem in dat seizoen maar voor één race nodig. In 1965 krijgt hij dan plots opnieuw een kans op een zitje. Ditmaal mag Rindt voor de Cooper Car Company rijden en weet hij ook voor het eerst punten te behalen. Rindt wist in 29 races maar liefst 32 punten te scoren maar in 1967 komt er dan toch een einde aan zijn overeenkomst.

Vervolgens trekt Jochen Rindt dan in 1968 naar Brabham en ook daar kent het jonge talent een moeizaam seizoen. De wagen was volgens hem niet goed en hij stak het niet onder stoelen of banken, hij wilde een overstap naar Lotus. Bij Lotus denkt men er net hetzelfde over en laat men Rindt een overeenkomst tekenen voor 1969. Samen met Lotus weet Rindt in dat seizoen zijn eerste zege te behalen in de Verenigde Staten en wordt hij knap vierde in de eindstand.

Ondertussen heeft Jochen Rindt er een goede vriend bij want Colin Chapman, de oprichter van Lotus, doet er alles aan om deze rijder nog beter te maken. Beide heren wisten in die tijd enorm goed samen te werken en het seizoen in 1970 zag er dan ook veelbelovend uit. Chapman hield zich het meest bezig met de technologie van F1-wagens en zorgde er mede voor dat de Lotus 72 van dat seizoen voor meerdere overwinningen kon strijden. Rindt won dat jaar maar liefst 4 GP’s. Hij won in Nederland, Frankrijk, Engeland en Duitsland en mocht zichzelf de kampioen noemen van 1970 terwijl het seizoen nog niet eens gedaan was.

Tijdens de oefenritten op Monza in 1970 zijn de wagens van Ferrari simpelweg niet bij te houden en Rindt en Chapman besluiten het voorbeeld van McLaren en Tyrrell te volgen en de wagens zonder vleugels te laten rijden omdat dat op de lange rechte stukken van Monza veel sneller zou zijn. Volgens teammaat John Miles was het uitkijken geblazen want de wagen vertoonde volgens hem een erg vreemd weggedrag. Jochen Rindt beweerde er geen last van te hebben maar kon zonder vleugels wel 800 extra toeren uit zijn Lotus halen.

Bij Lotus wist men dat Rindt het dat weekend het best voor mekaar had gekregen en men was klaar voor de laatste oefenrit op vrijdag. Rindt stelde de wagen hard op de proef met als gevolg dat hij in de vijfde ronde plots zwaar in de remmen moest gaan. Jochen Rindt kon de wagen niet meer onder controle houden en crashte zwaar in de vangrail. Rindt was de tweede rijder die om het leven kwam in een Lotus op twee jaar tijd.

Jochen Rindt werd in de volgende Grote Prijs wereldkampioen voor onze landgenoot Jacky Ickx maar hij heeft het zelf nooit kunnen beseffen. 1971 werd dus een seizoen zonder wereldkampioen want Jochen Rindt zou nooit meer op de grid staan.
Voor de volgende “vergeten held” moeten we deze keer niet ver terug gaan in de tijd. Jochen Rindt werd geboren op 18 april 1942 te Duitsland en werd later bekend als een van de betere rijders uit de autosport.
a:0:{}
Jochen Rindt moest al vroegtijdig afscheid nemen van beide ouders want deze kwamen om tijdens de Tweede Wereldoorlog. Jochen werd vanaf toen verder groot gebracht door zijn grootouders in Oostenrijk.

Als jonge knaap liet hij in de Formule 2 duidelijk zien dat hij talent had als rijder maar maakte na een overstap in de F1 regelmatig de verkeerde keuze. Rindt maakt in 1964 zijn debuut in de F1 maar dat was meteen van zeer korte duur. Het Rob Walker Racing Team had hem in dat seizoen maar voor één race nodig. In 1965 krijgt hij dan plots opnieuw een kans op een zitje. Ditmaal mag Rindt voor de Cooper Car Company rijden en weet hij ook voor het eerst punten te behalen. Rindt wist in 29 races maar liefst 32 punten te scoren maar in 1967 komt er dan toch een einde aan zijn overeenkomst.

Vervolgens trekt Jochen Rindt dan in 1968 naar Brabham en ook daar kent het jonge talent een moeizaam seizoen. De wagen was volgens hem niet goed en hij stak het niet onder stoelen of banken, hij wilde een overstap naar Lotus. Bij Lotus denkt men er net hetzelfde over en laat men Rindt een overeenkomst tekenen voor 1969. Samen met Lotus weet Rindt in dat seizoen zijn eerste zege te behalen in de Verenigde Staten en wordt hij knap vierde in de eindstand.

Ondertussen heeft Jochen Rindt er een goede vriend bij want Colin Chapman, de oprichter van Lotus, doet er alles aan om deze rijder nog beter te maken. Beide heren wisten in die tijd enorm goed samen te werken en het seizoen in 1970 zag er dan ook veelbelovend uit. Chapman hield zich het meest bezig met de technologie van F1-wagens en zorgde er mede voor dat de Lotus 72 van dat seizoen voor meerdere overwinningen kon strijden. Rindt won dat jaar maar liefst 4 GP’s. Hij won in Nederland, Frankrijk, Engeland en Duitsland en mocht zichzelf de kampioen noemen van 1970 terwijl het seizoen nog niet eens gedaan was.

Tijdens de oefenritten op Monza in 1970 zijn de wagens van Ferrari simpelweg niet bij te houden en Rindt en Chapman besluiten het voorbeeld van McLaren en Tyrrell te volgen en de wagens zonder vleugels te laten rijden omdat dat op de lange rechte stukken van Monza veel sneller zou zijn. Volgens teammaat John Miles was het uitkijken geblazen want de wagen vertoonde volgens hem een erg vreemd weggedrag. Jochen Rindt beweerde er geen last van te hebben maar kon zonder vleugels wel 800 extra toeren uit zijn Lotus halen.

Bij Lotus wist men dat Rindt het dat weekend het best voor mekaar had gekregen en men was klaar voor de laatste oefenrit op vrijdag. Rindt stelde de wagen hard op de proef met als gevolg dat hij in de vijfde ronde plots zwaar in de remmen moest gaan. Jochen Rindt kon de wagen niet meer onder controle houden en crashte zwaar in de vangrail. Rindt was de tweede rijder die om het leven kwam in een Lotus op twee jaar tijd.

Jochen Rindt werd in de volgende Grote Prijs wereldkampioen voor onze landgenoot Jacky Ickx maar hij heeft het zelf nooit kunnen beseffen. 1971 werd dus een seizoen zonder wereldkampioen want Jochen Rindt zou nooit meer op de grid staan.