Speelt Mercedes vals met een doorbuigende achtervleugel?

Er worden opnieuw ernstige vragen gesteld bij de flexibiliteit van de vleugels in de Formule 1, en dan vooral de doorbuigende achtervleugel bij Mercedes.


Tijdens de wintertests ging er veel aandacht naar het ‘Dual Axis Steering System’ op de Mercedes W11. Het systeem moest voor minder wrijving bij de banden zorgen en daardoor ook tot minder bandenslijtage leiden.

Opmerkelijk genoeg kreeg Mercedes tijdens de tweede race op het circuit van Silverstone net af te rekenen met een erg hoge bandenslijtage. Toch viel ook veel F1-fans iets anders op.

Doordat de tv-regie van de Formule 1 nadrukkelijk de achterbanden van Hamilton en Bottas in beeld nam zagen we immers ook een ander verschijnsel: de achtervleugel van de Mercedes W11 die erg flexibel was en serieus doorboog.

En daarmee komt een heikel thema opnieuw naar de voorgrond in de Formule 1: de doorbuigende voor- en achtervleugels. Het is iets waarmee de FIA al jarenlang een serieuze strijd levert en waarop strenge controles worden uitgevoerd.

De FIA is de voorbije jaren steeds strenger gaan controleren en introduceerde daarom steeds strengere tests wat de flexibiliteit van de vleugels betreft maar telkens lijken de teams vervolgens iets te vinden om die tests te omzeilen.

Ook nu lijkt dat bij Mercedes opnieuw het geval te zijn. Volgens de tests is de achtervleugel van Mercedes volledig legaal maar op de tv-beelden is duidelijk te zien dat de achtervleugel aan het einde van het rechte stuk bij het aanremmen voor de bocht plots ‘klapt’ en daardoor ook de rolbeweging van de wagen volgt.

Volgens sommige berichten zouden Ferrari en Red Bull over een gelijkaardig systeem beschikken en zou de achtervleugel van Red Bull zelfs tot 3 centimeter zakken. Afwachten welke stappen de FIA de komende weken onderneemt …


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print