Gridpenalty’s moeten vanaf 2017 volledig ondergaan worden

De manier waarop een gridpenalty moet ondergaan worden zal vanaf volgend seizoen aangepast worden. De WMSC wil met de nieuwe regel het straffeloos aanleggen van een onderdelenvoorraad voorkomen.

Momenteel zit er nog een achterpoortje in het reglement van de gridpenalty’s. Wanneer een rijder tijdens een raceweekend verschillende gridpenalty’s krijgt worden deze opgeteld, maar vaak was het voor een rijder en team een handig hulpmiddel om extra motoronderdelen in gebruik te nemen zonder daadwerkelijk bestraft te worden.

Een mooi voorbeeld hiervan was Lewis Hamilton tijdens het raceweekend van de GP van België. Mercedes gaf de Brit toen verschillende nieuwe motoren, waardoor de gridpenalty van Hamilton opliep tot zestig plaatsen. Met slechts tweeëntwintig rijders op de startgrid profiteerden Hamilton en Mercedes van het achterpoortje in het reglement dat dergelijke bestraffingen niet worden meegenomen naar een volgend raceweekend.

Ook verschillende andere rijders hanteerden dit seizoen reeds hetzelfde achterpoortje maar dat zal vanaf volgend jaar niet langer het geval zijn. De WMSC heeft immers beslist dat een gridpenalty vanaf volgend jaar volledig zal uitgevoerd moeten worden. Wanneer een rijder bijvoorbeeld een gridpenalty krijgt van dertig plaatsen, dan zal het deel van de gridpenalty dat niet uitgevoerd kon worden tijdens de daarop volgende race of races uitgevoerd moeten worden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print