Teams 2012: Williams

Dat Williams zich geen topteam meer mag noemen, dat is al vele jaren het geval, maar in 2011 werd de Engelse renstal zelfs bijna gegrepen door het achterveld. Wat is er toch aan de hand met dit eens zo roemrijke team?
Het voorbije seizoen
“Epic fail”, met deze twee woorden vatte de BBC op geheel eigenzinnige manier het afgelopen seizoen van Williams samen. Hoe pijnlijk het ook is om zoiets te zeggen over een team met een prachtig verleden, toch waren deze twee woorden eigenlijk een perfecte samenvatting van hoe 2011 is afgelopen voor de Engelse formatie. De punten die Barrichello en Maldonado bij elkaar hebben gereden met de FW33 zijn netjes op één hand te tellen, wat simpelweg een catastrofe is voor Frank Williams en zijn medewerkers. Toch begon het team vol goede moed aan 2011. De technische afdeling had immers een revolutionaire versnellingsbak ontwikkeld waardoor de concurrentie moeiteloos naar huis zou worden gereden. Daarenboven zorgde ervaren rot Barrichello geregeld voor de snelste rondetijden tijdens de wintertests en werd met Pastor Maldonado een fris talent binnengehaald. Het leek allemaal heel goed te gaan voor het Engelse team…
image

Totdat beide heren effectief begonnen te racen met de FW33. De nieuwe versnellingsbak bleek een flop te zijn, de aerodynamica van de bolide was allesbehalve optimaal en bovendien maakte de Cosworth-motor de situatie er ook niet beter op. De gevolgen van dit alles waren op z’n minst catastrofaal te noemen: tijdens de eerste twee grand prixs vielen beide wagens uit met technische problemen, waarna Barrichello tijdens de rest van het seizoen slechts vier wk-punten bij elkaar kon rijden en Maldonado zijn eerste en enige punt behaalde in Spa. Ook binnen het team ontstonden er serieuze spanningen. Allereerst werd Sam Michael aan de deur gezet, omdat hij volgens de teamleiding verantwoordelijk was voor de mislukking van de FW33. Daarnaast begon ook de relatie met Ruben Barrichello te verzuren omdat hij aan de pers duidelijk maakte dat de nieuwe bolide op alle vlakken tekort schoot. Eén ding was dus duidelijk bij de afloop van 2011: er gingen zaken veranderen bij Williams.

De Williams FW34 en zijn bestuurders
Net voor de eerste wintertest in Jerez van start ging, werd op het circuit de Williams FW34 voorgesteld. Om de wrange nasmaak van 2011 snel te laten verdwijnen, heeft Williams enkele opmerkelijke veranderingen doorgevoerd. Eerst en vooral was niet Sam Michael, maar Mike Coughlan verantwoordelijk voor de bouw van de nieuwe bolide, waarin vanaf dit seizoen wederom een Renault-krachtbron zal zitten. De combinatie Williams-Renault leverde het team tussen 1989 en 1997 maar liefst vijf constructeurstitels en vier rijderstitels op, iets wat Frank Williams maar al te graag nog eens zou willen meemaken over enkele jaren. Voor de rest is ook de FW34 voorzien van een bultneus en is de kleurstelling opnieuw iets donkerder geworden.
image

Ook in het rijdersduo heeft Williams een verandering doorgevoerd. Veel fans hoopten dat de Grand Prix van Brazilië niet het afscheid zou betekenen van Rubens Barrichello, maar een tijd geleden maakte het team bekend dat het niet meer verder zou gaan met de 39-jarige Braziliaan. Zelfs zijn enorme ervaring van 326 officiële F1-races kon Frank Williams niet meer overtuigen en het team koos voor Bruno Senna, opnieuw een Braziliaan, maar weliswaar eentje met een iets minder indrukwekkend cv. Het is duidelijk dat de sponsors die Senna kan meebrengen een doorslaggevende rol hebben gespeeld, maar desondanks kon ‘het neefje van’ in 2011 ook af en toe iets leuks laten zien als vervanger van Heidfeld bij Renault. Pastor Maldonado mocht wel blijven en begint aan zijn tweede seizoen in de Formule 1, na een onopvallend debuutseizoen waarin hij vooral werd gehinderd door een slechte bolide.

Wat mogen we verwachten?
Dat Williams na een rampjaar niet bij de pakken is blijven zitten, mag ondertussen duidelijk zijn. Frank Williams en co hebben serieuze interne wijzigingen doorgevoerd, zijn ondertussen van motorleverancier veranderd en hebben ook nog eens twee frisse jongens in de FW34 zitten. Of dit rijdersduo een verbetering is tegenover vorig jaar, valt echter nog af te wachten, want in dit opzicht heeft het team in de eerste plaats gekozen voor goede sponsors in plaats van voor ervaring of uitzonderlijk talent. Toch ziet de nieuwe bolide er in ieder geval een pak competitiever uit en lijkt de Engelse renstal lessen te hebben getrokken uit hetgeen zich in 2011 heeft afgespeeld. We hebben het al enkele keren gezegd en we blijven dat ook nu doen: de strijd in het middenveld, waarvan Williams ongetwijfeld deel zal uitmaken, wordt ongemeen hard dit seizoen.

klik hier voor de teamfiche van Williams.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}