Dat de Formule 1 vandaag de dag uitermate competitief is mag duidelijk zijn uit de resultaten van de voorbije acht races. De teams worden echt tot het uiterste gedreven in hun onderlinge strijd en dat heeft heel wat gevolgen.
Dit seizoen is het al meermaals voorgevallen dat de eerste tien of vijftien wagens tijdens de kwalificatie binnen een seconde van elkaar zitten. We spreken dan ook hoe langer hoe meer over hondersten of zelfs duizendsten van een seconde die het verschil maken tussen soms wel enkele posities, daar waar dat vroeger hoogstens één plaats verschil betekende.
De teams worden bij hun ontwikkeling van nieuwe onderdelen dit seizoen echt tot het uiterste gedreven. Onderdelen of innovaties die vroeger misschien als ‘niet de moeite’ beschouwd werden worden nu wel op de wagen geplaatst omdat ieder duizendste van een seconde nog meer dan vroeger het verschil kan betekenen. Ook Sam Michael van McLaren ziet die ontwikkeling binnen McLaren.
“Er zullen nog heel wat ontwikkelingen plaatsvinden en dat is een onderwerp dat gans het seizoen een prioriteit zal zijn,” aldus Sam Michael. “Ieder team zal nieuwe onderdelen introduceren en dat race na race, telkens opnieuw.”
“De snelheid waarmee nieuwe onderdelen ontwikkeld zullen worden zal extreem hoog zijn. In het verleden zou je bepaalde onderdelen die een half tiende verschil betekenden achterwege gelaten hebben. 50 miliseconden betekenen vandaag echter één plaats verschil. De nieuwe onderdelen die geïntroduceerd worden zullen voor steeds kleinere verbeteringen zorgen.”
Het feit dat het rijdersveld zo dicht op elkaar zit is uiteraard erg leuk voor de fans. Tegelijkertijd zorgen de nieuwe ontwikkelingen er wel voor dat de kosten van de teams oplopen. Daar waar sommige nieuwe onderdelen meerdere races meegingen, worden ze nu steeds vaker na één race al afgevoerd en vervangen voor een nieuwer onderdeel. En was het niet net de doelstelling om de kosten binnen de formule 1 te beperken?
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}