Toekomst Renault onzeker door tokensysteem

Red Bull teambaas Christian Horner meent dat Renault wel eens uit de Formule 1 zou kunnen stappen indien de regels omtrent motorhomologatie voor 2016 behouden blijven.
image
Sinds de introductie van de nieuwe V6-krachtbronnen kent Renault de grootste moeite om mee voorin te blijven. In 2014 slaagde Daniel Ricciardo er namens Red Bull nog in om drie races te winnen, maar in 2015 stond nog geen enkele keer een door Renault aangedreven wagen op het podium. Zowel Red Bull als Toro Rosso moeten zich steeds tevreden stellen indien ze een paar puntjes kunnen behalen. De vierde plaats van Daniil Kvyat in Monaco was het hoogstbehaalde resultaat voor een Renault-motor dit seizoen.

In 2015 krijgen de teams, dankzij een achterpoortje in het reglement, de kans om doorheen het seizoen via tokens extra verbeteringen aan te brengen aan hun motor. Dat achterpoortje wordt echter door de FIA al meteen weer dichtgespijkerd voor volgend seizoen. Dit betekent dat de motoren opnieuw gehomologeerd moeten worden tegen 28 februari, en dat de zogenaamde “engine freeze” opnieuw in voege treedt vanaf diezelfde datum.

De betrouwbaarheidsproblemen die Renault nu doormaakt zorgden er tot nu toe voor dat de motorleverancier nog geen enkel extra token kon spenderen. Als de deadline van 28 februari behouden blijft, dan zou Renault mogelijk niet alle tokens ten volle kunnen benutten om hun motor voor 2016 te ontwikkelen. De engine freeze zorgt er tevens voor dat 23 procent van de power unit wordt vastgelegd voor het hele seizoen, wat ervoor zou kunnen zorgen dat Renault definitief achteruit kan worden geslagen.

“Voor Renault vormt dat het grootste probleem, omdat na 28 februari de krachtbron wordt bevroren. Indien je niet alles klaar hebt tegen die datum, dan haal je dat nooit meer in nadien. Het zou het beste zijn om verdere ontwikkeling doorheen het seizoen gewoon toe te laten, want die homologatieregel is echt kinderachtig.” zo begint Christian Horner.

Een aanpassing van de regels, zodat er tijdens het seizoen kan doorontwikkeld worden, zou echter wel kunnen afhangen van het wel of niet akkoord gaan van Mercedes. De Duitse renstal is immers superdominant met hun nieuwe motor, en hoefde nog geen tokens te gebruiken. Horner dringt er bij zijn concullega’s echter op aan om te overwegen wat de beste oplossing is voor toekomst van de Formule 1.

“Ze zijn natuurlijk niet verplicht om akkoord te gaan, maar het is belangrijk voor de toekomst van Renault in de Formule 1. De boel bevriezen in februari staat bijna gelijk als Renault uitwuiven.” meent de Brit. “Zowel Mercedes als de FIA moet ook wat volwassen denken omtrent de belangen voor de Formule 1. Als de F1 het kan permitteren om een motorleverancier te verliezen, dan moeten ze maar vasthouden aan hun deadline.”

Horner geeft aan dat Renault in de komende twee weken belangrijke tests gaat doen, die bepalend zouden zijn voor een competitieve toekomst van de power unit.

“De tests die in de komende veertien dagen zullen doorgaan in de fabriek in Viry zullen van cruciaal belang zijn voor de richting die we volgend seizoen uit willen. We hopen echt dat we deze motoren in de toekomst opnieuw kunnen laten presteren zoals het hoort. Ferrari heeft bewezen dat het mogelijk is, want zij hebben enorm veel moeite en middelen gestopt in het ophalen van hun achterstand, en dat is hen gelukt. Daaruit put ik vertrouwen dat ook Renault dat gat kan dichten.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer