“Toekomstige F1-motor gaat veel meer de elektrische weg op”

Daimler Media
Daimler Media

De toekomstige motoren voor de F1 zullen nog steeds gebruik maken van het huidige V6-turbo hybride-concept maar het aandeel van de elektrische krachtbron zal aanzienlijk groter worden.

Volgend jaar gaan de technische regels in de F1 op de schop en zullen we heel andere bolides gaan zien maar op motorisch vlak blijft alles bij het oude. Ten minste nog tot en met 2024. Vanaf 2025 zal er ook een nieuw concept komen op motorisch gebied voor een periode van minstens vijf jaar.

F1-baas Stefano Domenicali gaf toe dat er agelopen weekend op de Red Bull Ring al een overleg gepland was en ook Porsche en Audi waren van de partij. De Italiaan liet verstaan dat er al een stap in de goede richting gezet werd en dat het elektrische aandeel van de nieuwe power units aanzienlijk aan belang zal winnen, dat werd ook door Mercedes-teambaas Toto Wolff op de persconferentie op zaterdag bevestigd.

“De discussie was ‘wat doen we in de toekomst qua motor’, want we willen kosten besparen, dus we willen het wiel niet opnieuw uitvinden”, aldus Wolff, geciteerd door ‘Motorsport.com’.

“Maar we willen ook een motor hebben die relevant is van 2025 tot 2030, en we kunnen geen oude petrolheads zijn met schreeuwerige motoren als iedereen verwacht dat we elektrisch gaan. Dus deze motoren zullen nog steeds op brandstof rijden. We blijven bij het huidige V6-formaat, maar de elektrische component zal enorm toenemen.”

Wolff benadrukt ook dat er hard zal gewerkt worden aan duurzame brandstoffen, omdat een deel van de auto-industrie nog een hele tijd zal gebruik maken van verbrandingsmotoren.

“Waarom we bij de verbrandingsmotor blijven is omdat we geloven dat brandstof nog lang een deel van ons leven zal uitmaken,” voegde de Oostenrijker eraan toe.

“In Europa hebben we misschien de ambitieuze doelstellingen om tegen 2030 elektrische mobiliteit deel te laten uitmaken van ons dagelijks leven. Ik zie ook bij Mercedes hoe ambitieus de doelstellingen zijn, maar in de rest van de wereld zullen we miljoenen voertuigen hebben die nog steeds op brandstof zullen rijden.”

“Voor Mercedes-auto’s zelf denken we dat er in de wereld miljoenen voertuigen zullen zijn die nog op brandstof rijden. Dus wat wij kunnen bijdragen met onze innovatie is hen helpen om duurzame brandstoffen te ontwikkelen: of het nu biobrandstoffen zijn of synthetische brandstoffen.”

“Onze auto’s zullen in 2025 voor honderd procent op duurzame brandstoffen rijden, en zo zullen we bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot in de wereld.”

De Formule 1 moet volgens Toto Wolff dienen als platform om nieuwe duurzame technologieën te ontwikkelen en hij denkt daar ook een nieuw jonger publiek mee aan te trekken.

“Als je kijkt naar de F1 van vandaag en het grote publiek dat ons volgt, vooral het jongere publiek, dan is onze sterkst groeiende groep de 15- tot 35-jarigen,” zei hij.

“Ik was afgelopen weekend in Oostenrijk, het was niet zo geweldig op het circuit, maar het was indrukwekkend om een vol huis te zien. We hadden 115.000 toeschouwers. En wat ik heb gezien is een jonger publiek als ooit tevoren in de Formule 1.”

“En ik geloof dat voor dit jongere publiek de Formule 1, en we hebben een enquête gehouden, staat voor innovatie en high tech. We gaan misschien een beetje weg van de status van gladiatoren.”

“Maar de kinderen van de jongere generatie zien het meer als het rondvliegen van straaljagers op het circuit, dus we mogen nooit vergeten dat high tech innovatie deel uitmaakt van ons DNA.”

Daimler Media
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print