Bij Mercedes waren ze uiteraard zeer blij met de dubbeloverwinning in Las Vegas. Mercedes presteerde ijzersterk en volgens Toto Wolff is deze overwinning cruciaal om te weten hoe ze de wagen voor volgend jaar goed moeten ontwikkelen en volgend seizoen vaker competitief kunnen zijn.
“Het is koud. Ik denk dat je dat duidelijk kan correleren aan de plaatsen waar we sterk zijn,” zei Toto Wolff na de overwinning van George Russell in Las Vegas. “We waren sterk in Silverstone, we waren sterk in Spa, en vervolgens hier in Las Vegas. Het denk dat het gewoon draait rond het in de sweet spot houden, de banden in het ideale temperatuurvenster.”
“Het toont dat onze wagen zeer, zeer snel kan zijn. We waren bij momenten twee seconden sneller dan de concurrentie, toen George aan het pushen was, en voor de rest was hij gewoon geweldig zijn racesnelheid aan het managen.”
Opvallend was dat Mercedes in tegenstelling tot de concurrentie niet geconfronteerd werd met graining. De andere teams, en dan vooral Ferrari, hadden daar veel last van. Opvallend genoeg had Mercedes er zelf geen verklaring voor waarom ze in Las Vegas zo snel waren en geen graining-probleem hadden.
“Ja, vreemd,” zei Wolff. “We waren in staat om op eender welk moment te pushen wanneer we dat wensten. Er was geen graining-periode, niet op de medium band en niet op de harde bandencompound.”
“Charles probeerde enkele keren om George onder druk te zetten, hij verdedigde geweldig.”
“Ik weet niet hoe de uitkomst zou geweest zijn, maar Leclerc viel plots ‘van een klif’, na enkele ronden. Hij kon de snelheid niet volhouden, we hebben nooit iets van graining of bandendegradatie gezien.”
Volgens Toto Wolff was het probleem dat Mercedes met haar F1-bolide had onder de warme omstandigheden in Las Vegas dan weer een voordeel.
“Wanneer je de tractie doorbreekt wanneer het warm is dan geraak je steeds uit je temperatuurvenster,” aldus Wolff. “En wanneer je hier de tractie breekt dan is dat erg handig om de temperatuur hoog genoeg te houden.”
“Het is een duidelijk patroon dat sommige teams van koude omstandigheden houden en dan een goede performance kunnen organiseren. Er zijn ook enkele teams die goed presteren wanneer het warm is.”
“In Singapore domineerde McLaren bijvoorbeeld, ze controleerden de race tot het einde op een manier dat zij wensten. Het zal dan ook belangrijk zijn om voor volgend jaar een goede balans te vinden.”
Bij Mercedes gaan ze nu proberen om de data van Las Vegas zeer grondig te analyseren om zo de wagen beter te begrijpen en dan vooral de performance. Het team hoopt dat ze inzichten kunnen krijgen die kunnen helpen om de nieuwe wagen voor 2025 te ontwikkelen.
“Dit is echt een zeer belangrijk resultaat,” aldus Wolff. “Er zijn fluctuaties gedurende het weekend en dan zie je dat we hier tijdens de oefensessie goed zijn en niet zo goed tijdens een andere sessie.”
“Maar hier waren we iedere sessie goed, we hadden een voorsprong. We beschikken dan ook over heel wat data die ons moeten toelaten om te weten te komen hoe we de sweet spot beter kunnen leren kennen en dat is ook nodig. Het draait hem rond hoe we vaker zeer goed kunnen presteren.”