Toto Wolff: “Door nieuwe FIA-richtlijn kunnen andere teams ‘verdwijnende skid blocks’ niet meer gebruiken”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt dat een aantal rivaliserende teams gebruik maken van onreglementaire onderdelen op de bodem van hun auto’s om de technische reglementen te omzeilen.

Wolff vertelt dat er vanaf de GP van België een richtlijn in voege zal komen die het gebruik van speciale skid blocks aan de onderzijde van de auto’s zal verbieden. Skid blocks zijn titanium delen in de houten vloerplaat die er moeten voor zorgen dat de vloerplaat niet te ver afslijt en binnen de normen van het toelaatbare blijft.

Volgens de reglementen moet slechts een deel van de skid blocks aan de benodigde negen millimeter voldoen en daar hebben een aantal teams met een handigheidje van kunnen profiteren. De skid block bestaat uit een groot deel en een kleiner deel aan de achterkant, wat overigens legaal is. Het kleine deel aan de achterkant kan men in de bodemplaat laten verdwijnen wanneer de auto met de bodem de baan raakt, waardoor het uiteraard niet afslijt.

Door dit handigheidje is er steeds een klein deeltje van de skid block, waarvan de FIA de dikte meet, dat steeds dik genoeg blijft. Maar vanaf de GP van België komt daar dus verandering in en zal 75% van het bewuste kleinood moeten voldoen aan de vereiste negen millimeter.  

Dat is uiteraard Toto Wolff niet ontgaan die zijn team al het hele seizoen achter de feiten ziet aanhollen omdat ze het porpoising-probleem maar moeilijk onder controle krijgen. De Oostenrijker is dan ook opgetogen dat de FIA het probleem probeert aan te pakken met de nieuwe richtlijn.

“Sommige teams hebben skid blocks die eigenlijk in de auto verdwijnen als de auto met de vloer tegen de baan komt,” aldus Wolff.

“De reden dat die skid blocks er zijn is eigenlijk om te kunnen bepalen hoe dik de vloerplaat nog moet zijn. Als een skid block dan op miraculeuze wijze in de vloer kan verdwijnen is dat tegen de regels.”

De nieuwe richtlijn zal dus in voege treden vanaf de GP van België, een maand later dan oorspronkelijk gepland was. De reden daarvoor is volgens Toto Wolff dat er blijkbaar te weinig materiaal voor handen is om skid blocks te maken.

Er zijn ook plannen om de regels te herbekijken als het gaat over flexibele vloerplaten maar dat zal waarschijnlijk verduidelijkt worden in de reglementen voor volgend jaar, voegt Wolff er nog aan toe.