Mclaren heeft vandaag de resultaten van haar onderzoek naar de crash van haar rijder Heikki Kovalainen tijdens de Grote Prijs van Spanje in Barcelona, vrijgegeven.
Eerder werd als reden opgegeven dat de velg in het linkervoorwiel het begeven had. Sindsdien startte Mclaren een diepgaand onderzoek met de hulp van de leverancier van de velgen, Enkei en de FIA. Er werd gebruik gemaakt van elke mogelijke data die men kon vinden. De resultaten werden uitgelegd door Martin Whitmarsh.
"We weten nu hoe het probleem ontstond. Niet zoals we eerst dachten door het simpelweg falen van een velg maar door het verkeerd aanbrengen van de lak, waaraan Enkei, de leverancier van onze velgen, niets kon doen."
Tijdens het aanbrengen van de lak zou het centrale gedeelte van de velg onbedekt zijn gebleven, iets wat meestal gebeurd om de efficiëntie van het onderdeel te verbeteren. De belakte onderdelen zorgde er nu echter voor dat de velg en de axle van het wiel uit elkaar bewogen in de bochtige gedeeltes van het circuit. Het rubber van de band schuurde bij gevolg tege de remmen en uiteindelijk begaf de velg het ten gevolge van de slijtage.
Kovalainen kwam door deze faling onder de bandenmuur terecht met z’n Mclaren. Gelukkig hield de Fin er enkel een lichte hersenschudding aan over. Mclaren heeft er nu voor gezorgd dat de fout zich niet kan herhalen.