Vergne: “Toen ik overstapte naar de Formule E lachte Vettel me uit in mijn gezicht”

DS TECHEETAH
DS TECHEETAH

Tweevoudig Formule E-kampioen Jean-Eric Vergne vertelt tegenover ‘Motorsport.com’ dat Vettel allesbehalve onder de indruk was toen hij hem vertelde dat hij in de Formule E aan de slag zou gaan.

Jean-Eric Vergne was drie jaar F1-rijder bij Toro Rosso maar aan het einde van 2014 kwam er aan dat verhaal een einde toen men bij de Italiaanse formatie voor het seizoen 2015 koos voor Max Verstappen en Carlos Sainz als rijdersduo. De Fransman ging aan de slag als reserverijder bij Ferrari in 2015 terwijl hij ook actief was als Formule E-rijder bij Andretti en daar was Vettel helemaal niet van onder de indruk.

“Toen ik naar de Formule E kwam, werd ik ook reserverijder voor Ferrari, dus ik was vaak bij Vettel,” aldus Vergne. “Hij lachte me een beetje in mijn gezicht uit: ‘Wat zijn dat voor grasmaaiers?’ zei hij.”

“Maar toen begon hij al snel te zeggen dat Formule E ook de toekomst was, dat het goed was, dat F1 niet genoeg deed aan elektrische mobiliteit, aan CO2-neutraliteit, en dat de Formule 1 meer zou moeten doen zoals de Formule E dat doet.”

“Dat de mening van een viervoudig wereldkampioen in een paar jaar tijd vrij radicaal is veranderd laat zien hoe ieders standpunt is veranderd.”

Maar of de Formule 1 ook zal overstappen naar elektrische wagens betwijfelt Vergne. Hij geeft ook toe dat hij zelf ook zijn twijfels had toen hij overstapte naar de Formule E.

“In het begin is het waar dat zelfs ik zelf dacht: ‘Wat kom ik hier doen?’ toen ik bij de Formule E kwam”, zei hij. “Racen met elektrische auto’s leek me nog gek.”

“Uiteindelijk, zeven jaar later, zijn we hier, we hebben een FIA-wereldkampioenschap. Veel rijders die eerst niet in de Formule E wilden, dromen er nu van om erin te zitten.”

“Het is een van de enige kampioenschappen waar rijders betaald worden”, verklaarde Vergne. “Tot het tegendeel bewezen is denk ik niet dat er rijders zijn die betalen om in de Formule E te rijden, wat bijvoorbeeld in de Formule 1 niet het geval is.”

“Je moet je brood verdienen en de Formule E is momenteel een van de beste categorieën om professioneel rijder te zijn”, suggereerde hij. “Het doel van elke rijder is om op een dag rijder te zijn voor een fabrikant.”

Hij vertelt ook dat het een goed concept is en dat er nog steeds toekomst in zit. Het feit dat alle teams meedoen voor podiumplaatsen en overwinningen bewijst dat, net als het feit dat geen enkel team op zoek moet naar een rijder met een zak sponsorgeld.

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Select juli 2021Select juli 2021