Voor de stewards van de GP van Mexico is het na de kwalificatie een drukke avond geworden. Ze moesten heel wat incidenten en rijders onderzoeken maar uiteindelijk werden alleen Logan Sargeant en Williams bestraft.
Max Verstappen werd onderzocht omdat hij aan het einde van de pitlane stil leek te staan en daarmee bewust de andere wagens achter hem ophield. Er ontstond daardoor een file aan de uitgang van de pitlane. George Russell en Fernando Alonso werden voor gelijkaardige inbreuken Artikel 37.5 van het sportief reglement, dat gaat over het hinderen en ophouden van andere rijders tijdens oefensessies en de kwalificatie.
Opvallend genoeg werden de rijders vrijgesproken voor alle schuld door een regel die raceleider Niels Wittich voor dit raceweekend extra had opgelegd, namelijk een minimum rondetijd tussen de twee safety car-lijnen. Volgens de stewards zorgde de regel voor een ‘conflicterend belang’. De rijders moesten immers proberen om een minimum rondetijd te respecteren en tegelijkertijd een kloof te verkrijgen met andere wagens, tegelijkertijd moesten ze proberen om niet te stoppen in de pitlane.
Ook racedirecteur Niels Wittich liet verstaan dat hij liever had dat de wagens traag aan de uitgang van de pitlane reden dan dat ze dat op het circuit deden waardoor er erg grote snelheidsverschillen ontstonden die potentieel zeer gevaarlijk zijn. De rijders ontsnapten daardoor aan een bestraffing en de stewards lieten weten dat het wenselijk was dat er voor de toekomst een oplossing zou gevonden worden.
Lewis Hamilton op zijn beurt werd onderzocht voor het mogelijk inhalen onder gele vlag. Onboard-beelden van Hamilton op het rechte stuk richting de eerste bochten tonen echter dat er geen gele vlag op zijn display of naast de baan te zien was. Dat er een groene vlag was vlak voor de eerste bocht om kort daarna even gevolgd te worden door geel. Hamilton kreeg dan ook geen straf.
Logan Sargeant en het Williams F1 team kregen wel een straf. Sargeant haalde Yuki Tsunoda in nog voor hij een groen paneel was gepasseerd. De stewards oordeelden dat het zien van een groen paneel in de verte niet toestaat dat er al kan ingehaald worden wanneer je je nog in de zone van de gele vlag bevindt. Sargeant kreeg een gridstraf van tien plaatsen en twee strafpunten op zijn superlicentie wat zijn totaal op zes stuks brengt. De invloed van de gridstraf is beperkt aangezien Sargeant sowieso reeds achteraan moest vertrekken.
Williams op zijn beurt kreeg een boete van 20 000 euro omdat het toegaf dat het een krik in de pitlane had achtergelaten, de bewuste krik waar Yuki Tsunoda tijdens het laatste kwalificatie tegen had gereden toen hij de garagebox van AlphaTauri uitreed. Tot slot kreeg Guanyu Zhou een boete van 500 euro voor het te snel rijden in de pitlane.