Virtuele safety car vanaf 2015

Vanaf komend F1-seizoen zal er een virtuele safety car ingezet worden, zo heeft de FIA laten verstaan.

De virtuele safety car is een gevolg van de crash van Jules Bianchi. De Fransman crashte hevig toen men de wagen van Adrian Sutil aan het wegtakelen was. Sindsdien wordt er gezocht naar oplossingen om de veiligheid te verhogen wanneer er geen absolute noodzaak is voor een inzet van een ‘echte’ safety car.

Tijdens het raceweekend in Austin werd er reeds getest met het systeem van een virtuele safety car. Het is daarbij de bedoeling dat de rijders hun snelheid verlagen en de wagens zich aan een richtsnelheid houden. De beslissing voor de virtuele safety car komt er nadat er in Abu Dhabi getest werd om de snelheid slechts in een bepaalde sector aan te passen.

“De meeste rijders verkozen de aanpak van de virtuele safety car. Met de aanpak van één sector vreesden de rijders immers om plots te moeten vertragen van een erg hoge snelheid naar een snelheidslimiet die in de sector geldt,” aldus een woordvoerder van de FIA tegenover Autosport. “Sommige rijders vreesden dat ze het niet zouden zien en anderen vreesden dat ze het te laat zouden zien.”

“Ook het feit dat er geen lijn wordt getoond op het circuit vanaf waar de beperking zou gelden, zou uiteindelijk tot eindeloos veel discussies over bestraffingen kunnen leiden. Over het algemeen verkiezen de meeste partijen de virtuele safety car.”

Tijdens de wintertests ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen zullen er ook enkele tests van de virtuele safety car plaatsvinden. Het is nu nog een kwestie van de beslissing in de juiste regelgeving te gieten, maar dat zou geen problemen mogen opleveren.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print