“Volkswagen heeft laten zien dat het menens is met F1”

Volkswagen
Volkswagen

Jost Capito, de CEO van het Williams F1 team, is een man met een Volkswagen-verleden en hij denkt dat het de constructeur menens is met de Formule 1 omdat ze deelgenomen hebben aan de gesprekken over de motorische toekomst van de sport.

Capito was de baas van VW Motorsport ten tijde van de dominantie van de Duitse constructeur in het wereldkampioenschap rally. Nu worden de geruchten steeds sterker dat Volkswagen overweegt van in de Formule 1 te stappen als er in 2026 nieuwe power units komen in de sport. De kans wordt het grootste geacht dat dit onder de vlag van Audi of Porsche zal zijn.

Thomas Laudenbach, vice president van Porsche Motorsport, liet al weten dat het een droom zou zijn om deel te nemen aan de Formule 1 maar hij vertelde er ook meteen bij dat er wel een beslissing genomen moet worden  binnen een bepaalde termijn.

Maar Capito heeft er alle vertrouwen in dat de Volkswagen Groep binnenkort een rol zal spelen in de Formule 1.

“Ze hebben deelgenomen aan de besprekingen over het motorreglement”, aldus Capito tegenover ‘Motorsport.’ “Ik denk niet dat ze hun tijd zouden verspillen door naar deze vergaderingen te gaan, vooral ook omdat het de CEO is die naar die vergaderingen komt.”

“Maar uiteindelijk hangt het af van wat de uiteindelijke reglementen zijn. Als de Volkswagen Groep denkt dat het zinvol is gaan ze misschien naar de raad van bestuur en vragen ze om een beslissing.”

“Het hangt heel erg af van de reglementen en de motorreglementen voor 2026 zijn nog niet uit. Ik denk dat het daar allemaal van afhangt.”

De kans ze aan de start zullen komen met hun eigen team acht Capito klein. Een tijdje geleden was er het gerucht dat Audi McLaren zou hebben overgenomen maar al snel bleek dat daar niets van aan was. Red Bull wordt ook dikwijls genoemd als mogelijke partner voor Audi maar bij de Oostenrijkse formatie hebben ze net zwaar geïnvesteerd om de Honda-krachtbronnen in eigen beheer te bouwen.

“Het is altijd moeilijk met een bekend team,” zei Capito. “Vooral met een Duits team, met al die vakbondreglementen kun je echt geen raceteam runnen. Daarom ging Audi in het verleden met Joest en anderen in zee.”

“Het is hetzelfde als bij BMW, want het is erg moeilijk om een fabrieksteam te runnen. Het is misschien makkelijker als het in het buitenland is. Ik weet het echt niet.”

“Als je kijkt naar de Volkswagen Groep dan hadden ze in het verleden verschillende strategieën. Het rallyteam was een volledig fabrieksteam en Porsche liet volledige fabrieksteams uitbesteden, net als bij Audi.”

“Ik ben niet betrokken bij dat soort discussies”, gaf hij toe. “Maar ik denk dat dat genoeg verklaart om voor hen de juiste beslissing te nemen.”