Voorbeschouwing Formule 1 in 2014: De hoofdrolspelers in de paddock

Niet enkel de technische reglementen zijn in de winterstop veranderd. Er zijn ook wat nieuwe gezichten in de paddock te bespeuren, of gezichten die we vroeger in een andere overal zagen rondlopen. Om de verwarring de wereld uit te helpen, hier volgen de hoofdrolspelers voor het seizoen 2014.
a:1:{s:9:”file_name”;s:19:”Melbourne_start.JPG”;}
De Rookies
Minder bekende gezichten vinden we dit jaar onder andere bij McLaren, waar Kevin Magnussen meteen in zijn eerste jaar een prima bolide onder zich krijgt geschoven, maar de druk ligt hoog. Het team zal dit jaar betere resultaten moeten voorleggen na een barslecht 2013 want het niet vinden van een titelsponsor is meestal geen goed teken.

image

Het is te hopen dat Kevin het langer uithoudt dan vader Jan die in 1995 één race mocht invallen voor Hakkinen. De laatste keer dat een rookie bij McLaren mocht starten was bij het debuut van Lewis Hamilton.

Bij Toro Rosso een ietwat moeilijke naam op de wagen, de Rus Daniil Kvyat. Een kleine verassing toen Toro Rosso hem aanduidde als vervanger voor Ricciardo. Het zou best kunnen dat de commerciële belangen hier een rol hebben gespeeld. Dit jaar vindt normaal ook de eerste Russische GP plaats.

Als laatste is er dan nog Marcus Ericsson. Hij mag bij Caterham aantreden en het is van 1991 geleden dat er nog een zweed achter het stuur van een F1 wagen is gekropen tijdens een race.

De Transfers
Bij Red Bull heeft Mark Webber de F1 definitief verlaten, toch als piloot tenminste want hij is al in de paddock van Melbourne gespot als toeschouwer. Hier is het aan Daniel Ricciardo om het lege stoeltje op te vullen. En dat zal niet makkelijk zijn met Vettel als tegenstander, maar waarschijnlijk nog meer door het karakter en talent van Webber. Al moeten we bekennen dat de jonge landgenoot van Webber altijd een sympathieke lach op zijn gezicht heeft staan.

Bij Ferrari hebben ze Massa ingeruild voor een gebruikt exemplaar. Kimi Raikkonen keert terug naar de renstal waar hij zijn voorlopig enige wereldtitel behaalde. Of het een slimme zet is, dat zal de toekomst uitwijzen. Alonso heeft het alleszins niet nagelaten om de psychologische oorlogvoering al vroeg op te starten door Massa de hemel in de prijzen en omgekeerd, maar daar trekt de ijskoude Fin zich zelfs geen halve bal van aan.

image

Raikkonen zelf heeft er niet veel bij te verliezen. Lotus lijkt niet op weg een betere wagen te hebben als vorig jaar en Ferrari zou een beter, maar vooral ook een werkelijk loon betalen.

Bij Lotus verwelkomen ze dan weer Pastor Maldonado, of beter, de grote zak met geld die hij meebrengt samen met sponsor PVDSA. Felipe Massa is naar Williams verkast waar hij de plaats van Maldonado inneemt. Hij heeft tegelijkertijd ook Rob Smedley meegenomen om de honeurs op de pitmuur voor hem waar te nemen.

McLaren heeft afscheid genomen van Sergio Perez. De Mexicaan werd na een nochtans veelbelovend jaar bij Sauber, te licht bevonden. Hij is naar Force India verhuisd en mag daar samen met Nico Hulkenberg een duo vormen. Force India komt zo met een nieuw rijdersduo aan de start na het vertrek van Di Resta en Sutil. Di Resta zien we voorlopig niet meer terug in de F1. Sutil mag dan weer naar Sauber en zo heeft de Duitser opnieuw eentje van zijn negen levens minder.

En dan is er nog wat technische staf verhuisd van het ene team naar het andere, maar de opmerkelijkste figuren die we niet meer zien zijn teambonzen Ross Brawn, die officieel met pensioen is gegaan, en Martin Whitmarsch. Die laatste kende een gedwongen exit bij McLaren. Zijn plaats wordt ingenomen door Eric Bouiller die bij Lotus bedankte voor de fijne samenwerking.

De Sterkhouders
Wellicht de meeste kans op de wereldtitel hebben de piloten die niet van team zijn verhuisd, alhoewel, met de nieuwe reglementen is alles mogelijk. Alonso, Hamilton, Rosberg en Button ruiken hun kans nu dat Renault op drift is geslagen en Vettel zal vooral moeten zien hoe de schade in beginfase te beperken.

image

Grosjean, Gutierres, Vergne, Bottas en de jongens bij Marussia, Chilton en Bianchi, mogen eveneens nog een jaartje langer bij het team blijven. In welke mate zij zullen kunnen profiteren van de nieuwe reglementen, is giswerk, maar er zouden misschien wel eens wat verassingen kunnen zijn komend seizoen.

Teams, Banden en motoren
Er zijn geen nieuwe teams op de startgrid te bespeuren dit jaar, al zou het kunnen dat er in 2015 twee nieuwe deelnemers toegelaten worden. Elk team dat vorig jaar meedeed, staat wel opnieuw aan de start in 2014. En dat is toch niet slecht want sommige teams hadden behoorlijke financiële problemen. Af te wachten hoe lang het duurt vooraleer de geruchten opnieuw de kop op duiken.

Ook bandenfabrikant Pirelli is weer van de partij. Zij staan dit jaar wat minder in het middelpunt van de aandacht, en dat heeft te maken met de omwenteling van de motoren (zie artikel: De nieuwe reglementen ). Het zijn de jongens van de motorenleveranciers die zwaar aan de bak mogen dit jaar. Mercedes, Ferrari en Renault. Dat zijn de drie spelers bij de motoren en de volgorde waarin ze hier vermeld staan, dat is ook de conclusie van de wintertesten. Al ligt er in realiteit momenteel nog veel meer ruimte tussen Mercedes en Renault.

image

Voor volgend seizoen zien we waarschijnlijk een vierde speler bij de motoren een comeback maken. Honda is van plan om in 2015 opnieuw motoren te leveren aan F1 teams, en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

De Paus
En dan is er nog Bernie Ecclestone. De man die waarschijnlijk nog ouder is dan hij er uitziet, is voorlopig met geen stokken uit de paddock te krijgen. Of toch, want het zijn benarde tijden voor de grootvader in spe. Er wacht hem immers binnenkort een rechtszaak in Duitsland waar hij terecht staat voor omkoping. Niet mals, al zal het dan ook weer niemand verbazen. De vraag is of hij er ditmaal ongeschonden kan doorkomen en zo niet, wie wordt dan de volgende F1 Paus?