Voorvleugel RB7 zorgt opnieuw voor commotie

Christian Horner had het voor het begin van het nieuwe seizoen al voorspeld, de RB7 zou in 2011 voor controverse kunnen zorgen, net zoals de voorganger, de RB6, in 2010 al deed.
Opnieuw draait heel de discussie rond de voorvleugel van de Red Bull. Deze zou onder andere volgens Hamilton meer doorbuigen dan toegelaten. Hamilton maakt zijn conclusies op basis van het feit dat tijdens de GP van Australië er voortdurend beschadigde end-plates op de voorvleugel van Vettel moesten vervangen worden.

De vleugel zou bij het over de kerbstones rijden, te laag bij de grond komen en zo dus beschadigd geraken. “Heb je de vleugel van Vettel gezien?” zegt Hamilton, “Ofwel sluiten we de achterpoortjes, ofwel zal iedereen het kopiëren”.

Charlie Whiting, technisch afgevaardigde bij de FIA, slaat die kritiek echter meteen neer. “Wij hebben niks ongewoons gevonden, de wagen is conform de regelgeving”, zegt Whiting. Hiermee sluit hij uit dat de voorvleugel boven de FIA bepaalde maximumflexibiliteit zou vallen.

Nu hebben wij de proef op de som genomen en hebben we een aantal frontale shots van de RB7 tijdens de race van wat dichterbij bekeken. Hier komen we inderdaad tot de vaststelling dat de voorvleugel bij momenten toch wel dicht tegen de grond aankomt. Maar gezien ze een afwijking van 3mm bij de Sauber achtervleugel kunnen vaststellen, gaan we ervan uit dat ze elke andere afwijking op eender welke andere wagen ook wel zullen vinden.

Zolang dat niet gebeurt, zullen de andere teams die zelf niet creatief kunnen zijn, de tweede optie moeten nemen die Hamilton voorstelt, kopiëren.

image
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}