Voorvleugel van Mercedes in strijd met de regels?: “Men stelt er vragen over”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Het innovatieve ontwerp van de voorvleugel van Mercedes lijkt in te gaan tegen de bedoeling van de technische regels van de Formule 1, dit zegt één van de sleutelfiguren achter de reglementen.

De bovenste voorvleugelflap van de W15 is erg dun op het punt waar hij de neus van de auto raakt. Pat Symonds zegt dat hoewel de vleugel op dit moment als legaal kan worden beschouwd, de FIA zou stappen kunnen ondernemen om dergelijke ontwerpen aan te pakken.

Pat Symonds legt uit dat ze dit zo gedaan hebben om het ‘outwashing’-effect voor aerodynamische winst na te bootsen. De F1 probeerde dit fenomeen te verminderen met de regels die het in 2022 introduceerde om het inhalen te vergemakkelijken.

“In artikel drie van het technische reglement, dat dicteert hoe de aerodynamische vormen moeten zijn, is het in de openingsverklaring heel duidelijk dat het doel van de regels is om ervoor te zorgen dat we ze nauwgezet moeten volgen”, vertelt hij aan het officiële F1-kanaal.

“Onze bedoeling van deze oplossing is om de behoorlijk sterke draaikolk te herstellen om die zeer turbulente lucht die van de voorwielen komt opzij te duwen. Volgens ons valt het absoluut binnen de regelgeving, het valt binnen de letter van de wet, daar bestaat absoluut geen twijfel over.”

“De FIA heeft nu een hele goede aerodynamische groep van mensen, de groep die vroeger voor mij werkte, die zijn in staat om naar deze dingen te kijken en te zeggen dat er niets mis mee is en dat dit gewoon een nieuwe trend is.”

Symonds, die eerder ingenieur was bij Benetton en Williams, is van mening dat als het verboden wordt dat het dan de kwaliteit en originaliteit van het ontwikkelen kan ondermijnen. 

“We moeten blijven innoveren en af en toe eens met iets discutabels durven komen waarover men twijfelt of het legaal is. Daar staat deze sport ook voor, voor de hoogste technologische ontwikkelingen en innovaties.”

Geschreven door Vincent Bogaerts