Wat kost een Formule 1-auto?

Red Bull Racing
Red Bull Racing

Autorijden is duur. Natuurlijk kun je wat betreft de auto zelf het zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt kiezen voor een super-de-luxe bolide met een prijskaartje met vijf nullen erop, een kleine en goedkope tweedehandsauto of iets er tussenin. Maar met alleen de aanschaf van de auto ben je er nog niet. Als je wilt autorijden, komen er ook nog andere kosten bij.

Bijkomende kosten

Allereerst moet je natuurlijk de auto verzekeren. Onverzekerd rijden is verboden, de auto mag zelfs niet onverzekerd op de openbare weg staan. Ook niet als hij voor je deur staat. Dus een autoverzekering is een must. Dan krijg je nog het onderhoud van de auto, de wegenbelasting en de brandstof. Alles bij elkaar zorgt dit toch voor een aardige kostenpost. Maar dat is echt niets vergeleken bij de kosten van een Formule 1-auto. 

Het Formule 1-kostenplaatje
Autoracen is in het algemeen een dure sport, maar de bedragen die we in de F1 voorbij zien komen zijn een klasse apart. Het financiële kostenplaatje van de gewone automobilist is er peanuts bij. De exacte prijzen van een Formule 1-auto weet bijna niemand. Toch lekken er soms bedragen uit over de kosten van de onderdelen van een Formule 1-auto. Met de wetenschap dat bepaalde onderdelen door de zware belasting regelmatig vervangen moeten worden in deze sport, kun je gelijk uitrekenen hoe duur het Formule 1 racen is. Daarbij verbruikt een Formule 1-auto behoorlijk wat brandstof; je kunt hier rustig denken aan een bedrag van ongeveer 500 000 euro per jaar/seizoen.

Hoge kosten vanwege de veiligheid
Vanwege veiligheidseisen is een F1-auto er niet goedkoper op geworden. Zo wordt de Halo-cockpitbescherming geschat op ongeveer 250 000 euro. Sinds 2018 is deze bescherming verplicht gesteld door de FIA, dus je kunt hier ook niet op bezuinigen. En dat moet je ook niet willen in deze sport, tenslotte heeft die bescherming zeer waarschijnlijk het leven van Grosjean gered toen hij zwaar crashte. Ook de monocoque zorgt voor veiligheid voor de rijder. Dit is het deel waarin de rijder zit. Deze is volledig van koolstofvezel gemaakt en de kosten van deze ‘kuip’ worden maar liefst geschat op 1 miljoen euro.

Dure onderdelen
De gewone autorijder weet dat als de versnellingsbak kapot gaat, hier een flink prijskaartje aan hangt. Maar gelukkig is het niet zo duur als bij een Formule 1-auto. Dan zou je namelijk een extra hypotheek moeten afsluiten. De sequentiële bak met acht voorwaartse versnellingen en een achteruitversnelling voor de Formule 1-auto kost namelijk zo’n slordige 750 000 euro als hij vervangen moet worden. Maar dan heb je wel een halfautomatische versnellingsbak met een dubbele koppeling die je tijdens het rijden met de flippers achter het stuur kunt bedienen. Trouwens, dat kleine stuurtje is ook niet echt goedkoop. Hiervoor kun je rustig aan ongeveer 50 000 euro denken.

Motor
Dan is er nog het belangrijkste onderdeel van de Formule 1-auto, namelijk de motor. Meestal gaat het om een lease-motor maar dan nog praten we over bedragen van circa twee miljoen euro per jaar. Ook de Honda-motor van Max Verstappen is een lease motor. In de leaseprijs zit wel inbegrepen dat Honda voor het onderhoud van de motor zorgt en het vervoer van de motor. Ondanks dat, is de motor dus wel een behoorlijke aanslag op het budget van het team. Natuurlijk zijn er ook nog andere kosten. Bij elkaar worden de kosten van een Formule 1-auto ongeveer geschat op vijf miljoen euro. Dan vallen de kosten van de bolide die voor je deur staat, inclusief alle kosten voor de verzekering en brandstof, nog best mee.

Steun F1journaal.be en koop je gadgets voor het EK Voetbal via onderstaande banner

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print