Wat nu met KERS?

Opnieuw zijn de FIA en de Formula One Teams’ Association (FOTA) na de race op Interlagos samengekomen om te spreken over de reglementsveranderingen voor komend seizoen. Een van de hoofdpunten was ditmaal het nieuwe KERS-systeem.

KERS zou bij het remmen van de wagen energie opslaan en die vervolgens weer herbruiken bij het acceleren. Enkel de kostprijs valt bij enkele teams zwaar tegen.

Vooral BMW-Sauber zou naar verluidt willen dat in 2009 KERS is toegestaan terwijl Toyota het nog zonder zal doen. Kleinere teams als Toro Rosso geven toe dat indien ze het systeem moeten aankopen de kostprijs veel te duur is. Ook Renault ziet er tegen op hieraan een bedrag van 6 miljoen euro aan te spenderen. Gemengde gevoelens dus.

Verder meldt Auto Motor und Sport nog dat men bij McLaren ondertussen al 30 miljoen euro in het project heeft gestopt. Bij Honda naar verluidt 90 miljoen euro en bij Williams slechts 2 miljoen euro. Bij Ferrari zouden de tests niet erg vlot verlopen met het systeem en vaak problemen geven.